Krantenjongen drukt winst PCM

Nieuwe kleurenmagazines van Algemeen Dagblad en de Volkskrant én een hoger loon voor krantenbezorgers leiden ertoe dat de winst van uitgever PCM in 1999 met niet meer dan 10 procent zal stijgen....

'Het aantal mensen dat geïnteresseerd is in een baantje van een paar uur per dag is beperkt. Door die krapte op de arbeidsmarkt stijgt de honorering van krantenbezorgers heel behoorlijk', signaleert PCM-bestuursvoorzitter C. Smaling.

Tegelijkertijd profiteert PCM ook van de arbeidsmarkt; personeelsadvertenties vormen een belangrijke bron van inkomsten. De advertentie-omzet liep in de eerste zes maanden op met 9,5 procent, een stijging die overigens aanzienlijk lager is dan over de eerste zes maanden van 1998 (plus 25 procent). 'We zijn op een punt terecht gekomen dat die enorme stijging zich niet meer voordoet, maar de markt voor personeelsadvertenties vertoont nog altijd een heel gezonde groei', meent Smaling.

Als zich geen 'technische beperkingen' hadden voorgedaan zou PCM hogere advertentie-inkomsten heeft behaald; de kranten kampen af en toe met een overaanbod aan advertenties. 'Maar dat is niet een groot probleem', relativeert Smaling. Van alle vacturesites op internet ondervinden de PCM-kranten geen hinder. 'Wij merken nog geen invloed van Internet.'

Zelf investeert PCM 'heel behoorlijk' in internet, stelt Smaling, maar een investeringsbedrag wil hij niet noemen. Branchegenoot VNU investeert 65 miljoen gulden, goed voor de helft van alle ontwikkelingskosten die VNU uitgeeft. Het investeringsniveau van PCM ligt naar verluidt aanzienlijk lager. Wel geeft Smaling toe zijn aanvankelijke scepsis tegenover internet te hebben laten varen. Lang ging hij ervan uit dat het medium alleen voor de zakelijke markt interessant zou zijn. 'Je ziet dat het nu doordringt tot de consumentenmarkt', stelt hij vast.

Aan de introductie van de gratis kranten Metro en Sp!ts, die door Metro en de Telegraaf worden uitgegeven, maakt Smaling weinig woorden vuil. 'Het effect daarvan is verwaarloosbaar.

Meer over