Korfbalverbond en SBS bijna rond

Het korfbalverbond (KNKV) staat op het punt een samenwerking aan te gaan met kabelbedrijf UPC en omroepbedrijf SBS. Doel is meer korfbal op televisie....

Van onze korfbalmedewerker

Al jaren klagen gefrustreerde korfbalfans over te weinig tv-aandacht voor hun favoriete sport. Nu gloort een mooie toekomst: in december vier avonden lang een wedstrijd uit het eindejaarstoernooi live op het scherm en in maart 2001 de zaalfinale met drie herhalingen binnen 24 uur.

Als klap op de vuurpijl komt er een wekelijks 25 minuten durend korfbalmagazine, dat gedurende twintig weken per jaar tijdens het zaalseizoen wordt uitgezonden. Daarin is plaats voor de wedstrijd van de dag, interviews, spelersportretten en een competitie-overzicht. Als de plannen doorgaan, zal korfbal de eerste amateursport in Nederland zijn met een wekelijks programma.

Met deze stappen wil het KNKV de huidige situatie doorbreken, waarin de bond volgens contractuele afspraken mag rekenen op circa één uur korfbal per jaar bij de NOS. Sléchts één uur, vinden de korfballers. Nu het contract afloopt, heeft de NOS het KNKV laten weten zelfs dat ene uur niet meer te kunnen garanderen.

Bovendien heeft het de korfballers van meet af aan dwars gezeten dat de NOS zo weinig inspanning wilde doen om de sport attractief in beeld te brengen.

Mooie plaatjes, dat is wat de korfballers willen. Met de ene camera van bovenaf, ter hoogte van de middenlijn, zijn die plaatjes nauwelijks te maken. De schaarse slow-motions, die weleens in een reportage zaten, compenseerden de onvrede met de weinig inspirerende beelden onvoldoende.

Nee, dan de manier waarop een productiemaatschappij het registreren van PKC - Deetos, afgelopen weekeinde, ter hand heeft genomen. Met camera's, aan de palen en zelfs in de korven, zijn opnames gemaakt, die tot een mooie demo-versie kunnen leiden.

De hoofdklasseclubs krijgen het resultaat binnenkort te zien. Het hoofdbestuur wil graag dat zij en hun sponsors bijdragen in de productiekosten. In juni moet de definitieve beslissing vallen.

In tegenstelling tot bij de NOS-beelden moeten de fervente korfbalkijkers wel voor UPC-tv betalen.

Het dekkingsgebied omvat momenteel ongeveer 37 procent van Nederland. Het zal geen toeval zijn dat UPC onlangs het kabelnet van KNKV-sponsor Eneco (de NUON van Zuid-Holland) heeft overgenomen.

Meer over