Boeken

Knap hoe Amerikaanse thrillerauteurs zoiets onbeschrijflijks als 9/11 in hun proza weten te verwerken

null Beeld Encircle
Beeld Encircle

Twintig jaar na 9/11 duikt de ramp op in menige Amerikaanse thriller.

Ook aan thrillerland is 9/11 niet voorbijgegaan. De Amerikaanse titels stapelen zich op waarin het instorten van de Twin Towers het decor vormt voor een misdaadverhaal. Allereerst is daar Once Upon a Time on 9/11 (Encircle; € 18,99) van Al Lamanda. Om misverstanden te voorkomen pronkt het World Trade Center in volle glorie op het omslag.

Al Lamanda is een auteur uit de Bronx en zo schrijft hij ook. Korte zinnen, puntige dialogen. Het draait allemaal om de New Yorkse privédetective Rollie Finch, die twintig jaar na dato bezoek krijgt van ene Joanna Kearns, zus van een zekere Julia Kearns. De officiële lezing is dat Julia tot de niet-geïdentificeerde slachtoffers van 9/11 behoort, ze werkte in de Twin Towers. Maar Joanna vermoedt anders. Zij beweert dat Julia op de vroege ochtend van 11 september nog niet aanwezig was in Tower One. En dat haar echtgenoot de chaos heeft aangegrepen om zijn vrouw thuis te vermoorden en het lijk heeft laten verdwijnen.

Terechte vraag van de sceptische Rollie Finch: ‘Waarom nu? Na twintig jaar?’

Joanna: ‘Omdat John Knox een moordenaar is en hij niet de gouverneur van de staat New York zou mogen worden.’

Rollie: ‘John Knox is uw ex-zwager? De huidige vice-gouverneur?’

Joanna: ‘Ja, en het monster mag er niet mee wegkomen.’

Goeie twist. John Knox blijkt een populaire politicus met een duister verleden. De verwachting is dat hij op termijn ook een gooi naar het presidentschap zal doen, maar niet als het aan Joanna Kearns ligt. Daar heb je een plot. Uiteraard neemt Rollie Finch de zaak aan.

Minder klassiek van opzet is The Island (St. Martin’s; € 27,99) van Ben Coes, die speechschrijver in het Witte Huis was onder de oude Bush. Met zijn spierballenproza doet hij er gewoon een schepje bovenop. Zo van: 9/11 was kinderspel met wat ons vandaag staat te gebeuren. In het diepste geheim werkt aartsvijand Iran aan een operatie zonder precedent. Honderden sleepers zijn de afgelopen jaren als doodgewone migranten in Manhattan geïnfiltreerd, en nu krijgen ze het sein om in actie te komen. Bruggen, tunnels, alles moet worden opgeblazen om Manhattan in gijzeling te nemen. En passant zal president Dellenbaugh tijdens een speech bij de VN worden geliquideerd. Heftig, maar de Iraanse commandant Zakaria Mansour heeft buiten een tegenstander gerekend: ijzervreter Dewey Andreas van de Tier One Special Missions Unit. Het vervolg laat zich wel raden. Wordt vast nog eens een actiefilm met Bruce Willis.

null Beeld Cornell
Beeld Cornell

Knap hoe deze auteurs zoiets onbeschrijflijks als 9/11 in hun proza weten te verwerken, maar het geslaagdste voorbeeld is wat mij betreft Rockaway Blue (Cornell; € 29) van Larry Kirwan. Gesitueerd in het New Yorkse stadsdeel Queens, op de landtong Rockaway, een Ierse enclave. Het is drie jaar na 9/11. Bij het gezin van de afgezwaaide politie-inspecteur Jimmy Murphy is de aanslag mentaal nog lang niet verwerkt. Ze hebben hun oudste zoon Brian verloren. Hij trad in de voetsporen van zijn vader bij de NYPD en had een gouden toekomst in het vooruitzicht. Zeven mensen redde hij uit de Twin Towers, maar volgens ooggetuigen ging hij – met het point of no return al bereikt – nogmaals naar binnen.

Waarom, zo vraagt het gezin Murphy zich al drie jaar af. Met het gevaar de heldenstatus van zijn overleden zoon te beschadigen gaat vader Jimmy op onderzoek uit, tot diep in de moslimgemeenschap aan Atlantic Avenue. Nieuwe feiten dringen zich op, in een roman die en passant een prachtig beeld geeft van zoveel generaties Ieren in Queens. Auteur Larry Kirwan was in een eerder leven frontman van de New Yorkse rockband Black 47, vol Ierse invloeden. Nu zet hij dat eigenzinnige idiolect ook op papier.

Meer over