klassiek

KLASSIEKE JUKEBOX..

********

Aangenaam Klassiek 2006 (2 cd’s, 1 dvd).

Aangenaam...Klassiek is de titel van een jaarlijkse campagne waarmee de platenbranche het aangename van een lage winkelprijs tracht te verenigen met het nut van een mooie verkoopstatistiek.

Het klassieke middel daartoe is de kortingsbon. Producenten en importeurs van cd’s en dvd’s hebben er dit jaar vijftig bedacht. Ze zijn te vinden in het boekje van een verzameluitgave, een voorproefjes-box waarvan het programma op de achterkant de aanblik biedt van een jukebox.

Gelukkig is niet alle aangename muziek ook oubollig. Onder de koopjes zitten, naast veel nieuwe opnamen, ook oudere cd’s van grote substantie: Maria João Pires met nocturnes van Chopin, Cecilia Bartoli met aria’s van Händel en Caldara, Ton Koopman met Bachs Kaffeekantate, het Requiem van Fauré onder leiding van Herreweghe, Rossini’s Petite messe solennelle onder Marcus Creed.

Omgekeerd, is oubollige muziek soms onaangenaam (Michael Kennedy en zijn Kroke Band, sopraan Kiri te Kanawa met neo-Keltische kitch van Karl Jenkins).

HET AANGENAAMST

**********

Holst, The Planets olv Rattle. EMI.Charpentier, Judicium olv Christie. Virgin.

Rattle en de Berliner Philharmoniker voegen aan een schitterende opname van Gustav Holsts The Planets de attractie toe van een nieuw deel (Pluto van Colin Matthews), en vier ‘interstellaire’ premières van onder anderen Saariaho en Turnage.

William Christie en zijn barokensemble Les Arts Florissants bewijzen zich opnieuw als de belangrijkste pleitbezorgers van Marc-Antoine Charpentier. Ditmaal met ‘Het Salomonsoordeel’, een prachtig oratorium uit 1702, een periode waarin de Parijse maître op z'n best was.

OOK STERK (EN NIEUW)

*********

Mozart, pianoconcerten. Pollini; Wiener Ph. DG.Mozart. Julia Fischer en NedPhO. PentaTone.Caprice. Alison Balsom, trompet. EMIBeethoven, pianosonates. Brautigam. BIS.Schuberts ‘Zomerreis’. Marcel Beekman. DG.Mahler, Urlicht. Christianne Stotijn. Onyx.Pärt, Da pacem. Ests Kamerkoor. Harm.Mundi.

Pollini brengt Mozarts KV 453 en 467 superieur maar ook wat bijterig, en zingt zelf mee. Het vioolspel van Julia Fischer in Mozarts concerten 1, 2 en 5 (met het NedPhO onder Kreizberg) is zangerig van zichzelf. Net als het ‘vioolspel’ van de jonge trompettiste Alison Balsom. Haar Paganini klinkt even bizar als opwindend. Ronald Brautigam zet op zijn oude vleugel een vitale, soms wat mechanisch klinkende, maar ook doordachte Beethoven neer in zijn aflevering III van alle sonates. Marcel Beekman, liedzanger met subtiele tenorstem, is zelf de ‘beekman’ in Schuberts ‘Zomerreis’ of Schöne Müllerin, in een tekstversie van Jan Rot.

Mahlervertolkingen van de jonge Christianne Stotijn klinken ook zonder orkest vloeiend en spiritueel, ditmaal met pianobegeleiding van de ervaren Julius Drake. ‘Spiritualistisch’ zijn motetten als Da Pacem van Arvo Pärt. Het Ests Philharmonisch Kamerkoor celebreert ze onder Paul Hiller, hogepriester van nieuwe en (quasi-)oude a-cappellagenres.

NIEUW (MAAR TELEURSTELLEND)

*******

Arie antiche. Tania Kross, Universal.Mozart, aria's. Magdalena Kozena. Archiv.

Tania Kross, hartveroverende mezzo uit Curaçao, maakt snel carrière maar is blijkens weinig kernachtig gezongen barok-aria’s toe aan een pauze en stempedagogisch advies. Zwak van Universal: het laat Kross’ oude Caldara’s en Scarlatti’s begeleiden op een piano.

Magdalena Kozena laat zich in kalme aria’s van Mozart vergezellen door haar levenspartner Rattle en het Enlightenment-orkest. Uitdijende tempi doen vermoeden dat een topdirigent geen zangeres moet begeleiden als de zangeres zijn eigen vrouw is.

Roland de Beer

Meer over