Joop van den Ende verkoopt groot deel theaterbedrijf

Joop van den Ende verkoopt 60 procent van zijn theaterbedrijf Stage Entertainment aan de Britse investeringsmaatschappij CVC Capital Partners. Dit maakt hij vandaag bekend op een persconferentie.

Joop van den Ende op de persconferentie. Beeld anp
Joop van den Ende op de persconferentie.Beeld anp

Wat moet een 73-jarige theaterveteraan, die vrijdag voor de tweede keer in zijn leven een eigenhandig opgebouwd miljoenenbedrijf verkocht, met een Brits private-equityhuis met 71 miljard dollar (62,5 miljard euro) in kas? Het was een vraag die Joop van den Ende vrijdag keer op keer moest beantwoorden nadat hij aankondigde 60 procent van zijn theaterbedrijf Stage Entertainment te verkopen aan de Britse private investeringsmaatschappij CVC Capital Partners.

De overname hing al even in de lucht, maar de vraag bleef: 'Waarom?' Want op de plek waar bij Van den Ende sinds 1968 een imposant theaterhart klopt, regeert bij private-equitybedrijven als CVC vooral een dikke stapel bankbiljetten, zo is het idee.

Joop van den Ende had zich goed voorbereid, want elke waaromvraag kon standaard rekenen op een zalvend: 'Ik begrijp uw twijfels heel goed', om vervolgens te bedrukken dat CVC perfect kan 'helpen bij het groeiproces', 'gevoel heeft voor het product' en 'een reputatie heeft van kwaliteit'.

'Natuurlijk', zei Van den Ende, 'ik ken de reputatie van private-equity, maar ik heb vertrouwen in CVC - een bedrijf dat niet zal bepalen welke artiest we voor welke show casten. Ik respecteer dat de partij die 60 procent van de aandelen bezit ook een visie heeft, maar we werken altijd in goede harmonie.'

Joop van den Ende kondigt de verkoop aan op de persconferentie. Beeld anp
Joop van den Ende kondigt de verkoop aan op de persconferentie.Beeld anp

Verdubbelen in vijf jaar

De Britten worden voor 60 procent eigenaar van een toneel- en musicalproducent uit 1998 met 3.500 werknemers actief in acht landen en evenzoveel talen met negentien theaters in eigen bezit. De overige 40 procent (het bedrag blijft onbekend) houdt Van den Ende zelf. Want, zo zegt hij, 'Ik ben niet het type dat op de golfbaan wil staan.' De komende jaren stippelt hij, voor het eerst van zijn leven in loondienst, de artistieke koers verder uit.

Van den Ende speelde al langer met overnameplannen, zei hij vrijdag. Niet vanwege zijn leeftijd of gezondheid, maar om de onderneming een toekomst te bieden. 'Stage Entertainment is een artistiek bedrijf. We maken kunst. Soms lichte kunst, soms wat zwaarder, maar het is altijd kunst die bovendien niet wordt gesubsidieerd. Niet dat ik daar iets tegen heb, maar wij houden onze eigen broek op. Daar ben ik trots op, en dat moet zo blijven.'

Binnen vijf jaar, zo is de hoop, moet de omzet van Stage Entertainment verdubbelen naar 1 miljard euro en het bedrijf moet meer voet aan de grond krijgen op het Europese vasteland, Engeland en Noord-Amerika en op nieuwe markten als Azië en Zuid-Amerika.

Om dat ideaal te verwezenlijken, werd het afgelopen jaar met elf overnamekandidaten gesproken, waarvan CVC overbleef, een bedrijf met investeringen in ruim driehonderd bedrijven verspreid over zestig landen (waaronder de Nederlandse afvalverwerker Van Gansewinkel en softwarebedrijf Raet). Overigens niet, zo benadrukt Van den Ende, omdat CVC het meeste geld bood.

Albert Verlinde en Joop en Janine van den Ende poseren op de rode loper bij de musical Sonneveld. Beeld anp
Albert Verlinde en Joop en Janine van den Ende poseren op de rode loper bij de musical Sonneveld.Beeld anp

Live-entertainment

Podiumkunsten - of zoals Van den Ende het noemt 'live-entertainment' - zijn nieuw in de portefeuille van CVC, maar dat deert niet. 'Je zou ook kunnen denken aan een partner als Disney, aan wie je niet hoeft uit te leggen hoeveel je moet investeren voordat een musical winstgevend wordt. Maar als onderdeel van Disney ben je ook onderdeel van hun gebouwen, hun accountants, spreadsheets en vooral: hun plannen. Daar is het te vroeg voor.

'We willen nog groeien langs onze eigen weg, in onze eigen vorm met onze eigen mensen. CVC weet hoe je moet groeien, wij weten hoe je een show neerzet. Vandaar.'

Meer over