Jan is soms een 'lul' en Jans blijft iets missen

Tekenaar Jan Kruis putte voor zijn strip in Libelle uit zijn eigen leven met vrouw en opgroeiende dochters. Nu is er Jan, Jans en de Kinderen, de musical....

Van onze medewerker Patrick van den Hanenberg

Jan Kruis tekende 35 jaar geleden voor het eerst de familie Tromp in hetuiterst beschaafde en voorzichtige damesblad Libelle. Het lukte hem metzijn creatie over het hek van de heersende moraal van zijn lezers teklimmen. Het werd zelfs zo spannend dat Jan, Jans en de kinderen nu dehoofdrol spelen in een musical. Met belangrijke bijrollen voor het brutalebuurjongetje Jeroen (poep aan je schoen), de bonte stoet van vriendjes diedochter Karlijn het huis binnensleept, de hitsige buurman, de filosoferenderode kater en de geile Siamees Loedertje.

Een paar dagen voor de première komt de cast van de musical op dekoffie bij de geestelijk vader van het gezin Tromp in het DrenthseMantinge. Jan Kruis heeft nog niets van de musical gezien, want 'ik vindhet ook niks als mensen naar mijn schetsen kijken'.

Toen hij door Libelle werd gevraagd een strip te leveren, kon hijeigenlijk niets anders verzinnen dan zijn eigen leven met zijn vrouw entwee opgroeiende dochters. Ook personages als opa en Jeroen, de huisdierenen decorstukken als de rode MG hadden maar weinig met fantasie te maken.

Kruis rolt de befaamde sportauto uit de garage. Hij vertelt dat stripsin de jaren zeventig heel populair werden. 'Mijn boeken lagen bij de kassanaast de nieuwe Asterix.'

Het was Kim van Zeben, Catootje in de musical, die met het idee kwamom een musical van Jan, Jans en de kinderen te maken. Zij had ook al directeen lijst met spelers en makers in haar hoofd. Alle namen kwamen uit. NiekBarendsen, tekstschrijver voor Klokhuis, Kopspijkers en Koefnoen, schreefhet script en de liedteksten, en speelt de Rode Kater. Plien van Bennekom,Alex Klaasen, Wil van der Meer en Anne van Veen maken de cast rond.

In de auto naar Zwolle, waar een van de laatste try-outs wordt gespeeld,vertelt Barendsen dat hij de herkenbaarheid van de stripverhalen in hettheater wilde bewaren. Jans is een vrouw van veertig die iets mist in haarleven, de ene dochter noemt haar vader in een opstandige bui een lul, ende andere wordt gepest. 'De theaterkarakters hebben nu wel meer diepgangen drama gekregen dan in de strip. Ik houd van het understatement en vanhet klein-menselijke drama. Het is de intelligente kneuterigheid van AnnieSchmidt, met wie ik me zeer verwant voel.'

In theater Odeon hebben de decormensen de huiskamer/keuken al ingericht.Van Bennekom zegt dat zij het wel lekker vindt even niet alleen met BiancaKrijgsman de verantwoordelijkheid voor een voorstelling te dragen.Datzelfde geldt voor Alex Klaasen die meestal met collega Martine Sandifortdoor het land trekt.

Dat de cast van de Amsterdamse Kleinkunstacademie komt, is volgensKlaasen goed te merken. 'Wij hebben niet zoveel behoefte om eindeloos overeen rol te filosoferen.' Ook voor Van Bennekom, die als kind de Libelle bijhaar oma weghaalde voor de strip van Kruis, is acteren 'geen emotionelereis'. Het is haar eerste moederrol, maar zij geniet minstens zoveel vanhaar rol als seksueel uitgewoonde poes. 'Wij zijn gewend om met typetjeseerst naar de vorm te kijken, en dan komt de inhoud vanzelf.'

Meer over