Isabelle, Loulou en Trois hommes et un couffin

Iedere dag zet de Volkskrant de beste films op televisie voor u op een rij.

Halina Reijn in Isabelle Beeld A-Film
Halina Reijn in IsabelleBeeld A-Film

Isabelle (Ben Sombogaart, 2011)
Nederland 3, 22.10-23.45 uur.

De uitgangspositie wordt snel en effectief duidelijk. Terwijl Isabelle (Halina Reijn) een gevierde filmactrice is, zit de Ar-dense Jeanne (Tineke Caels) in de bus en kijkt een meisje in de ogen dat haar met open mond aanstaart. Jeanne is het gewend; ze is sinds haar geboorte mismaakt, zoals dat weinig eufemistisch heet; een binnenvetter met een baantje in het dorpscafé en als wees alleenwonend in het ouderlijk huis.

Wanneer ze erachter komt dat Isabelle, wel de mooiste vrouw van Nederland genoemd, in haar omgeving vakantie viert, ontwaakt er een duivel in haar. Met behulp van haar intimiderende dobermannpincher, genaamd George Clooney, gijzelt ze Isabelle, om haar op schilderdoek vast te leggen. Wat volgt is een klassiek gijzeldrama met twee opmerkelijke antagonisten en een opmerkelijk thema: schoonheid. 'Schoonheid is schijn. De natuur creëert schoonheid om haar vervolgens te vernietigen. Dat wil ik aantonen', zegt Jeanne.

Een literaire wending die aan de herkomst van het verhaal doet denken: de film is gebaseerd op een roman van Tessa de Loo. Die literaire wendingen doen de film meer kwaad dan goed. Een zin als 'Als je mooi bent, word je niet bemind om jezelf' geven cynici munitie in handen. Jammer, want het macabere spel dat zich ontwikkelt tussen de twee vrouwen is overtuigend en meer dan goed geacteerd, waaraan andere disciplines - de regie van Sombogaart en het camerawerk van Piotr Kukla - zich mooi ondergeschikt maken.

Loulou (Maurice Pialat, 1980)
Arte, 20.15-21.55 uur.

De in 2003 op 77-jarige leeftijd overleden Franse regisseur Maurice Pialat beleefde zijn hoogtijdagen in de jaren tachtig. En met hem de acteurs die onder zijn regie speelden. Met name Gérard Depardieu steeg tot grote hoogte onder Pialats leiding; vier films maakten de twee samen. In Loulou is de jonge en nog niet dichtgegroeide Depardieu de in leren jack gehulde nietsnut Loulou. Hij steelt op een avond in een discotheek het hart van de bourgeois e Nelly (Isabelle Huppert), die voor hem haar veilige bestaan met André (Guy Marchand) opgeeft. Als die laatste twee in het begin van de film door Parijs slenteren, merkt André op dat de kruidenier en de slager zijn verdwenen uit de buurt en vervangen door vage, trendy winkels en 'restaurants voor homo's'.

Het is wat Pialat de rest van de film laat zien: het veranderende Parijs van die jaren. Een nieuwe seksuele moraal, waarmee Loulou als geen ander raad weet en een nieuwe arbeidsmoraal; noem het en Loulou is er de verpersoonlijking van. En Nelly lust er aanvankelijk wel pap van. Ruim dertig jaar later is Loulou aanmerkelijk minder rauw dan de film destijds werd ervaren. Maar het fysieke en op veel improvisatie gebaseerde spel van Depardieu en Huppert, die door Pialat op een bijna documentaire manier gevolgd worden door een veelal donker Parijs, is nog altijd een feest om naar te kijken.

Still uit Loulou Beeld Arte
Still uit LoulouBeeld Arte

Trois hommes et un couffin (Coline Serreau, 1985)
TV 5, 00.00-01.40 uur.

De Amerikaanse remake uit 1987, 3 Men And a Baby met jarentachtigsterren Tom Selleck, Steve Guttenberg en Ted Danson (van wie er minstens twee te oud oogden voor hun rol), geniet meer bekendheid, maar is beslist minder amusant dan dit Franse origineel. Uiteindelijk hebben beide films even weinig om het lijf: een flinterdun verhaaltje over een baby die op curieuze wijze belandt in het appartement van drie Parijse verstokte vrijgezellen. Ze slaan charmant aan het stuntelen en er is ook nog iets met heroïne en gangsters. Gedateerd maar onverminderd aandoenlijk.

undefined

Trois hommes et un couffin Beeld Still uit
Trois hommes et un couffinBeeld Still uit
Meer over