FilmrecensieThe Old Guard

In The Old Guard vóél je hoe Netflix zo veel mogelijk hokjes wil afvinken ★★☆☆☆

Ondanks aantrekkelijke acteurs als Matthias Schoenaerts en Marwan Kenzari is The Old Guard los zand – met hier wat inwisselbare actie en daar een snuf fantasy.

Eerst lijkt The Old Guard uit hetzelfde vaatje te tappen als het Chris Hemsworth-vehikel Extraction, een andere recente Netflix-actiefilm die in een paar dagen massaal werd bekeken, om vervolgens snel te worden vergeten. Een groepje westerse huurlingen daalt af naar ver en gevaarlijk land – in dit geval Zuid-Soedan – om op weinig verfijnde wijze wat lokaal gespuis uit te schakelen, een klus die ook hier lastiger blijkt dan gedacht.

Wat heet. De club onder leiding van Charlize Theron (kort kapsel, coole zonnebril) wandelt algauw in een valstrik en wordt volledig doorzeefd door een spervuur van kogels. Morsdood, denk je dan.

Maar hun schijnbaar dodelijke wonden genezen ter plekke en The Old Guard ontpopt zich als modern equivalent van Highlander, dan wel een variant op het vampiergenre. Het minileger blijkt een groep onsterfelijken (die al eeuwenlang zijn stempel drukt op cruciale gebeurtenissen in de wereldgeschiedenis) en is zodoende opgemerkt door de foute driftkikker van een cliché-directeur van een farmaceutisch bedrijf, die met hen wil experimenteren om een levensverlengend en uiteraard peperduur medicijn te ontwikkelen.

The Old Guard is een film als een schot hagel: verschillende genres, stijlen en losstaande ideetjes worden op de kijker afgevuurd, in de hoop dat er voldoende blijft plakken. Hier wat generieke actie, daar een snuf fantasy-B-film. Gebaseerd op een strip van de populaire scenarist Greg Rucka (Batman, Wonder Woman), zonder na te denken over wat die strip interessant maakt. Met aantrekkelijke acteurs in vlakke rollen, de aanwezigheid van het Vlaams-Nederlandse sterrenduo Matthias Schoenaerts en Marwan Kenzari ten spijt.

Het kijkt niet onprettig, maar zelfs die observatie is inherent aan de Netflix-huisstijl die hier nadrukkelijk de kop op steekt. Je vóélt het algoritme. De wens om zo veel mogelijk vakjes aan kijkersvoorkeuren af te vinken en daarnaast zo weinig mogelijk mensen tegen het hoofd te stoten, behalve inwoners van Zuid-Soedan en Afghanistan, waar de film ook nog even neerploft.

Onder regie van Gina Prince-Bythewood (The Secret Life of Bees) komt er hier en daar wel degelijk iets eigens bovendrijven. Er schuilt een volledige film in de wijze waarop Theron en haar vrouwelijke medeonsterfelijken een groot deel van het leed in de geschiedenis op hun schouders dragen – ooit opgehangen, verbrand of verdronken als veroordeelde heksen, nu doelwit van het grootkapitaal. Maar in The Old Guard zijn die gedachten nooit meer dan een voetnoot.

The Old Guard

Actie/fantasy

★★☆☆☆