GAME

In formule-vaste Far Cry 6 zet een held tegen wil en dank het paradijs op stelten ★★★★☆

Een van de grootste games van het jaar verschijnt vrijwel tegelijk met de nieuwste James Bond. De overeenkomst tussen Far Cry 6 en No Time To Die zijn frappant.

De guerrillabeweging in Far Cry 6 geeft het woord improvisatie een heel nieuwe betekenis. Beeld Ubisoft
De guerrillabeweging in Far Cry 6 geeft het woord improvisatie een heel nieuwe betekenis.Beeld Ubisoft

Waarom praat in de game Far Cry 6 iedereen Engels, terwijl we ons bevinden op het fictieve Latijns-Amerikaanse eiland Yara? Een plek die zelfs een blind paard nog zou herkennen als Cuba?

Vermoedelijk om dezelfde reden dat iedereen in een James Bond-films Engels spreekt, ook al komen ze uit de verste en donkerste uithoeken van de wereld: marketing. Met het Engels bedient de film de grootste markt.

De associatie van Far Cry met 007 is niet zo gek. Game en film worden gemaakt volgens vaste formules. Ze delen een hoop ingrediënten.
Gevechten, achtervolgingen, explosies? Aangevinkt.
Uitzinnige wapens? Check.
Exotische locaties? Kruisje erbij.
Een psychopaat als tegenpool voor onze held? Vakje rood gekleurd.
Een verhaal dat je de volgende ochtend alweer bent vergeten? ‘Ja’ omcirkeld.

Far Cry is een succesvolle gamereeks die in 2004 begon en die naast zes officiële delen enkele speciale edities en spin-offs heeft voortgebracht, waarvan de laatste Far Cry New Dawn. In de vorige afleveringen kregen helden-tegen-wil-en-dank te maken met een gekke geleerde in Micronesië, een wrede wapensmokkelaar in Afrika, een van de pot gerukte piraat op een tropisch eiland in de Stille Oceaan, een zelfbenoemde krankzinnige koning in de Himalaya’s en de leipe leider van een sekte in Montana, USA. Elk een paradijs dat op stelten wordt gezet.

Rammelende auto's uit de jaren vijftig en afbrokkelende huizen en gebouwen: om Yara te kunnen bouwen bracht een team van Ubisofts studio in Toronto een maand door in Cuba. Beeld Ubisoft
Rammelende auto's uit de jaren vijftig en afbrokkelende huizen en gebouwen: om Yara te kunnen bouwen bracht een team van Ubisofts studio in Toronto een maand door in Cuba.Beeld Ubisoft

Karikatuur

Far Cry 6 lijkt met zijn keuze voor een Cuba-kloon een politiek statement te maken, maar de situatie die de game schildert staat ver af van de realiteit in het failliete communistische paradijs van wijlen Fidel Castro. Zo ver dat er geen diplomatiek gemor uit Havana is gehoord sinds de game vorig jaar juli werd aangekondigd. Yara’s wrede alleenheerser Anton Castillo heeft meer weg van Papa Doc en zijn zoon Baby Doc, de dictators die van 1957 tot 1986 met ijzeren hand Haïti naar de afgrond leidden.

Castillo is een karikatuur van de Latijns-Amerikaanse dictator. Grossierend in politieke clichés zet hij zijn onderdanen onder dwang aan het werk op plantages waar een tabaksplant groeit die kanker zou genezen. Als een sproeivliegtuig pesticiden over de akkers moet verspreiden doet Castillo geen moeite om zijn landarbeiders eerst elders onder te brengen. Zijn stoottroepen ronselen met bloedige razzia’s wel weer nieuwe werkkrachten bijeen.

Tegen deze achtergrond stuiten we op Dani Rojas, naar keuze vrouw of man, die naar de VS probeert te vluchten met enkele dierbaren. Ze wordt aan boord van een vissersboot betrapt, door Castillo in hoogst eigen persoon. De dictator laat de boot met kogels doorzeven. Dani overleeft de slachting en spoelt aan op een strand in Yara. Ze is daarna vanzelfsprekend vastbesloten om de potentaat uit het presidentieel paleis te verdrijven, met wat voor middelen dan ook.

Dictator Anton Castillo is een wandelend vat met schurkenclichés. Beeld Ubisoft
Dictator Anton Castillo is een wandelend vat met schurkenclichés.Beeld Ubisoft

Macarena

Sommige werktuigen mogen opmerkelijk heten. Daartoe behoren een vechthaan in punkoutfit, een teckel met een karretje als achterpoten en een krokodil in uniform. Deze fauna kan zijn tanden, snavel of klauwen in vijanden zetten, maar in het geval van de half-invalide teckel ook als afleidingsmanoeuvre dienen. Waarna Dani de tegenpartij uitschakelt met een soort katapult die cd’s met de Macarena-song afvuurt – een van de meest idiote en meest originele wapenvondsten in Far Cry 6.

Wapens kun je smeden van allerlei onderdelen die in de game rondslingeren, indachtig de vindingrijkheid waarmee de Cubanen ondanks het Amerikaanse handelsembargo al een halve eeuw hun houtje-touwtje-land overeind houden. De strijdmiddelen variëren van gevorderde proppenschieters tot een portable Stalinorgel vermomd als rugzak.

Alles in Far Cry 6 schiet, zweeft en beweegt soepel. Zelfs de auto’s zijn opvallend prettig te besturen. Een minpunt is de wijze waarop de speler zijn Dani met wapens en vaardigheden kan uitrusten om specifieke vijanden de baas te kunnen. Het is nogal een gedoe om door een catalogus met 150 objecten te bladeren terwijl de kogels je om je oren vliegen.

De verrassende fauna uit Far Cry 6. Beeld Ubisoft
De verrassende fauna uit Far Cry 6.Beeld Ubisoft

Scrupules

Anders dan voorheen is de held(in) dit keer wel in beeld: in voorgaande Far Cry-spellen zagen we de wereld uit het perspectief van een protagonist zonder gezicht. Nu kunnen we iets meer een band opbouwen, zover het platte plot dat toelaat.

Af en toe is er een aanzet tot een verhaallijn die verder zou kunnen voeren. Zo wordt de zoon van de despoot, Diego, door zijn vader duidelijk tegen zijn wil wordt klaargestoomd als zijn opvolger. Maar de scenarioschrijvers offeren aan Diego’s scrupules niet veel pixels op.

Ook Dani blijft uiteindelijk een vrij eendimensionaal karakter, dat nooit langer dan een paar seconden met haar (of zijn) geweten worstelt en daarna onder het zingen van Livin’ La Vida Loca naar de volgende kloppartij rijdt. Ze is niet bepaald kleinzerig in haar wraakoefeningen. Er komen een hoop bijfiguren behoorlijk onsmakelijk aan hun einde (de leeftijdskeuring acht de game geschikt vanaf 18 jaar).

Toch is alles bij elkaar opgeteld Far Cry 6 de beste Far Cry ooit, met de formule tot in de kleinste haarvaten verfijnd. Het is ook het gamesequivalent van No Time To Die. Naar de nieuwe 007 ga je om te genieten van de gave stunts, de guitige oneliners, de gadgets van Q en de geweldige locaties. Idem Far Cry 6. Met het verstand op nul. Met twee verschillen: met Daniel Craig ontsnap je 163 minuten aan de dagelijkse sleur, met Dani Rojas ben je al snel vijftig uur onder de pannen.

En in Far Cry 6 zit geen product placement. De yankee dollar zingt niet altijd het hoogste lied.

Far Cry 6 is uitgebracht voor Windows, PlayStation 4 en 5, Xbox One en Series X|S en Stadia.

Dani en guerrillaveteraan Juan vinden nog een plotgat in Far Cry 6. Beeld Ubisoft
Dani en guerrillaveteraan Juan vinden nog een plotgat in Far Cry 6.Beeld Ubisoft
Meer over