FILMRECENSIEDuelles

In de pastelkleurige wereld vol bloemetjesbehang van Duelles is niets wat het lijkt ★★★☆☆

Deze smeuïge, dreigende thriller over vriendschap en moederschap gaat gaandeweg een beetje knagen. Wat wil deze film nou?

Beeld uit de film ‘Duelles’.

In de openingsscène van Duelles begluurt Alice haar buurvrouw door de vitrage. Op het moment dat Céline de twee-onder-een-kapwoning verlaat, trippelt zij in haar knisperend schone witte A-lijnjurkje op haar hakjes het huis binnen. Trekt daar de gordijnen dicht. De muziek is dreigend: wat in hemelsnaam zal haar arme buurvrouw te wachten staan, als zij straks nietsvermoedend met haar zoontje het huis zal binnenstappen?

Niets ernstigs, zo blijkt. Integendeel. En daarmee zorgt de Waalse regisseur Olivier Masset-Depasse er op meesterlijke wijze voor dat de kijker meteen op zijn qui-vive is: niets in deze stijlvolle jarenzestigpsychothriller is wat het lijkt. Wantrouw alles in deze pastelkleurige, aangeharkte wereld.

Dat gevoel wordt nog sterker als het zoontje van Céline door een ongeluk komt te overlijden. Dan vertrouwen ook de vereenzaamde buurvrouwen elkaar niet meer: als achterdochtige vrouwtjesdieren beginnen ze om elkaar heen te draaien. Geeft de donkerharige Céline haar buurvrouw stiekem de schuld van de tragedie, wordt ze geplaagd door gekmakende jaloezie en is ze erop uit om als wraak alles in het mooie leventje van Alice kapot te maken? Of dénkt de blonde Alice dat maar, omdat ze zelf wordt geplaagd door schuldgevoel en psychisch niet helemaal labiel is? Ondertussen serveren ze nog maar eens glimlachend martini’s in dat decor vol bloemetjesbehang.

Wie ooit weleens een afleveringetje Mad Men heeft gezien, of Revolutionary Road, of Carol, weet dat zo’n gladgestreken jarenvijftigdecor zich fantastisch leent als een dun laagje keurig vernis dat maar net alle borrelende en bruisende psychologische turbulentie in toom weet te houden – tot de bom onvermijdelijk barst. Regisseur Masset-Depasse zet het allemaal heerlijk aan in zijn smeuïge film over vrouwenvriendschap en moederschap. Fantastisch zijn ook de keurig gekapte actrices Veerle Baetens en Anne Coesens, die doodgewone, vriendschappelijke gesprekjes met veel genoegen van een dreigende lading voorzien.

Maar als Masset-Depasse de hitchcockiaanse sfeer en suspense naar de hoogste versnelling brengt, gaat het knagen. Wat wil hij nou? Zet hij de kijker ook qua genre op het verkeerde been? Is het de bedoeling dat we nagelbijtend op het puntje van onze stoel zitten, of mikt hij op pulpachtige kitsch? Het knotsgekke, over de top-einde doet het laatste vermoeden, maar in combinatie met de eerdere ernst werkt dat niet zo goed.

Duelles

Thriller

★★★☆☆