SerierecensieDix pour cent

In de heerlijke Franse serie Dix pour cent spelen beroemde acteurs zichzelf – vet aangezet ★★★★☆

null Beeld  Filmstill
Beeld Filmstill

Een belangrijk personage in de fenomenale Franse serie Dix pour cent, vijf jaar geleden voor het eerst uitgezonden door France 2 en ook te zien op Netflix, is de lift. Nergens wordt die genoemd, niemand heeft het erover, maar ga erop letten en je zult het zien. Niet voor niets is deze lift, die de hoofdrolspelers van dienst aflevert bij het gelikte kantoor van ASK, een gerenommeerd agentschap voor filmacteurs in het centrum van Parijs, voorzien van een computerstemmetje dat meldt dat de deuren open dan wel dicht gaan. In feite kondigt dat stemmetje aan dat het spel gaat beginnen.

Wat de openslaande deur ooit was bij het Theater van de Lach van John Lanting, is de lift in Dix pour cent, een intelligente komedie over acteren waarin alles draait om de vraag wat waar is en wat niet, wat gespeeld is en wat echt en waarin iedereen er voortdurend op los liegt, behalve in de laatste minuten van de laatste aflevering van het laatste seizoen - dat uiteraard eindigt bij de lift.

Centraal in Dix pour cent (de titel slaat op de tien procent die het agentschap rekent voor de bemiddeling van zijn acteurs) staan vier agenten die na de plotselinge dood van hun baas - hij verslikte zich in een wesp - hun kantoor overeind proberen te houden. Zorgvuldig bij elkaar gekozen karakters zijn het: de harde Mathias met zijn uitgebluste huwelijk; de flamboyante workaholic Andréa die in haar schaarse vrije tijd achter de meiden aan jaagt, tot ze echt verliefd wordt; de oude rot in het vak Arlette met haar trouwe viervoetertje Jean Gabin; de morsige Gabriel die nooit iets onaardigs durft te zeggen en daardoor telkens in de problemen komt, waarna hij de slagroomspuit aan de mond zet om zichzelf te troosten.

Andere vaste personages zijn hun assistenten Noémie (verliefd op haar baas), Camille (buitenechtelijke dochter van Mathias) en Hervé (een wel erg karikaturale nicht, maar hij krijgt gaandeweg meer diepte). Geweldig toegewijde agenten zijn het, die voor hun acteurs door het vuur gaan.

Die acteurs - grote troef - worden gespeeld door zichzelf. Althans: Isabelle Huppert heeft een rol als Isabelle Huppert, Juliette Binoche speelt Juliette Binoche, Charlotte Gainsbourg vervult de rol van Charlotte Gainsbourg. Maar hun personages in de serie zijn de personages zoals ze bekend staan bij het grote publiek, en vol zelfspot zetten ze hun grillen en eigenaardigheden vet aan, met als hoogtepunt Sigourney Weaver, die in het vierde seizoen een verwende Amerikaanse filmdiva neerzet. Die vlekkeloos Frans spreekt, dat dan weer wel - fijn sneertje naar andere Netflixtopper Emily in Paris.

Met Emily in Paris heeft Dix pour cent overigens alleen het decor gemeen; de Franse serie is oneindig veel geraffineerder, grappiger en fijnzinniger dan de Amerikaanse. Dat seizoen vier in de eerste afleveringen wat stuurloos ronddobbert (met als dieptepunt de introductie van het volstrekt eendimensionale karakter Elise) zij de makers vergeven; na seizoen drie vertrok ‘chef d’orchestre’ Fanny Herrero, showrunner en een van de belangrijkste scenarioschrijvers.

Vorige week kondigde producent Dominique Besnehard aan dat er in elk geval een vervolg komt in de vorm van een telefilm. Over een vijfde seizoen wordt nagedacht.

Dix Pour Cent, seizoen 4

★★★★☆