'Ik zag opeens hoe romantisch mijn kantoor was'

Je hoeft niet eens bij een hippe start-up te werken om toch mooie dingen op je kantoor te zien. Dat is namelijk gewoon een kwestie van kijken. En dat is het vak van Kathy Ryan, de fotochef van New York Times Magazine. Wie haar foto's ziet, kijkt ook opeens met andere ogen naar de eigen werkomgeving.

'Mijn werk is zo druk dat ik soms maar een paar gestolen minuten heb om toe te geven aan deze guilty pleasure.' Beeld Kathy Ryan
'Mijn werk is zo druk dat ik soms maar een paar gestolen minuten heb om toe te geven aan deze guilty pleasure.'Beeld Kathy Ryan

De vrouw die de beroemdste fotografen de wereld over stuurt voor New York Times Magazine heet Kathy Ryan. Zij is director of photography van het wereldberoemde magazine. Maar wat gebeurt er als ze zelf gaat fotograferen? Met haar telefoon, in haar kantoor op de zesde verdieping? Het lijken niet de meest optimale omstandigheden om een bijzondere fotoserie te creëren. Toch is dat haar gelukt. Dat komt door haar oog voor mooi beeld, en door haar werkplek. 'Op een dag', mailt ze ter toelichting, 'zag ik een bijzondere zigzaglijn van licht op de trap in ons kantoor. Met mijn telefoon maakte ik er foto's van en zette die op Instagram. Vanaf dat moment was ik eraan verslingerd. Het was alsof ik toen pas zag hoe bijzonder het licht hier is. De bekleding van de toren met keramische buizen als zonwering geeft prachtige schaduwen. Ze maken van het kantoor haast een filmset. Ik zag opeens hoe romantisch het was. And romance is good.'

null Beeld Kathy Ryan
Beeld Kathy Ryan
null Beeld Kathy Ryan
Beeld Kathy Ryan
null Beeld Kathy Ryan
Beeld Kathy Ryan

De redactie van The New York Times huist in het hart van Manhattan. Op steenworp afstand van Times Square, aan Eighth Avenue, verrees een kantoortoren van architect Renzo Piano waar de redactie in 2007 introk. Sinds die eerste foto plaatst Ryan geregeld nieuwe inkijkjes in haar kantoorleven: portretten, interieurs, een stilleven of een sculptuur, bijvoorbeeld gemaakt van de rode stoeltjes van Panton of van de witte ronde tafeltjes. 'Soms leg ik de meubels expres op hun zij om een extra draai aan de foto te geven.' Altijd is het bijzondere licht - dat soms maar even te zien is - haar aanleiding. Dat ze vaak gedwongen is om snel te reageren op het zonlicht is goed, zegt ze: 'Mijn werk is zo druk dat ik soms maar een paar gestolen minuten heb om toe te geven aan deze guilty pleasure.'

null Beeld Kathy Ryan
Beeld Kathy Ryan
null Beeld Kathy Ryan
Beeld Kathy Ryan
null Beeld Kathy Ryan
Beeld Kathy Ryan

Alle foto's zijn afkomstig uit Ryans boek: Kathy Ryan, Renzo Piano: Office Romance: Photographs from Inside The New York Times Building, Aperture 2015, 160 pagina's.
Haar instagramaccount is: kathyryan1.

null Beeld Kathy Ryan
Beeld Kathy Ryan
null Beeld Kathy Ryan
Beeld Kathy Ryan
null Beeld Kathy Ryan
Beeld Kathy Ryan
Meer over