AlbumrecensieCesti: La Dori

Iedereen acteert in La Dori met overgave, maar qua zangniveau blijft Francesca Ascioti op eenzame hoogte ★★★☆☆

Jenny Camilleri
null Beeld

Zelfs voor een barokopera zijn de voorgeschiedenis, vermommingen en misverstanden in La Dori (1657) moeilijk te ontwarren. Maar op deze liveopname van Accademia Bizantina hoor je wel waarom het een van de grote successen was van Pietro Antonio Cesti (1623-1669). Gevoelens en stemmingsveranderingen wist hij treffend in muziek te vertalen.

Vooral in de arioso’s, een vorm tussen de aria en het spreekgezongen recitatief, graaft hij diep in de ziel van zijn personages. De expressieve alt Francesca Ascioti weet er raad mee. Ze zet een genuanceerde titelheldin neer, een als kind ontvoerde prinses die jaren later verkleed als een mannelijke slaaf opduikt. Haar schitterende altstem, gekoppeld aan het lucide spel van het orkest onder Ottavio Dantone, maakt dit album zeer de moeite waard.

Iedereen acteert met overgave, maar qua zangniveau blijft Ascioti op eenzame hoogte. De komische voedster en de eunuch klinken ronduit krassend. Zulke personages komen meestal beter tot hun recht op het podium. Voor wie daar nieuwsgierig naar is, is er ook een dvd van de productie uit Innsbruck uit 2019.

Accademia Bizantina

Cesti: La Dori

Klassiek

★★★☆☆

CPO

Meer over