Huijnen & Grotenhuis doen het anders en dat werkt

Raar dat Bartók, Dvorák, Brahms en al die anderen het niet hebben bedacht. Zij gebruikten een piano of een orkest voor de begeleiding van hun volksdansen.

Beeld Huijnen & Grotenhuis

Cécile Huijnen en Marieke Grotenhuis doen het anders. Zij laten de vioolpartij intact maar snijden de piano weg uit de partituur. In plaats daarvan hoor je het ruige, veel volksere trekken en zuchten van de accordeon.

Het werkt. Je hoort hoe violiste Cécile Huijnen haar oerkant aanspreekt. Verleidelijk draait ze om de accordeon van Marieke Grotenhuis. Ze zweept haar op en keert haar met schalkse versieringen de rug toe, als het mooiste meisje van het dorp, dat weet wat ze waard is. De collectie van Huijnen & Grotenhuis reist van Oost-Europa naar het Argentinië van Piazzolla en door naar het Israël van Ernest Bloch, en legt schitterend de vinger op de verschillende temperamenten van de componisten.

Meer over