Nieuws

Hoofdredacteur Bild ontslagen na ophef over relaties met collega’s

De hoofdredacteur van de Duitse krant Bild-Zeitung, een van de machtigste media-kopstukken in Duitsland, is maandag per direct de laan uitgestuurd. Julian Reichelt (41) was al sinds begin dit jaar in opspraak, onder andere wegens relaties met jonge vrouwelijke collega’s.

Julian Reichelt is maandag ‘met onmiddellijke ingang’ ontslagen als  hoofdredacteur van de Duitse krant Bild. Beeld EPA
Julian Reichelt is maandag ‘met onmiddellijke ingang’ ontslagen als hoofdredacteur van de Duitse krant Bild.Beeld EPA

Uitgeverij Axel Springer, eigenaar van Duitslands grootste krant, besloot Reichelt maandag ‘met onmiddellijke ingang’ weg te sturen. De uitgever had de hoofdredacteur de afgelopen maanden juist het hand boven het hoofd gehouden en hem een tweede kans gegeven.

Reichelt werd eerder dit jaar geschorst in het kader van een onderzoek naar de beschuldigingen. Ook was er kritiek op zijn manier van leiding geven. Hij mocht daarna echter weer terugkeren op zijn post omdat hij zich volgens de uitgever niet schuldig had gemaakt aan misbruik van zijn macht tegen vrouwelijk personeel. Reichelt gaf de affaires ook toe.

Maar nadat The New York Times zondag details had gepubliceerd uit het onderzoek, onder andere over Reichelts relatie met een stagiaire, werd besloten hem toch te ontslaan. Deze stagiaire kreeg een functie van Reichelt terwijl ze zelf vond dat ze er niet geschikt voor was. Volgens de directie zou de hoofdredacteur, ook na het onderzoek, ‘privézaken niet hebben gescheiden’ van zijn werk, ondanks een toezegging om dit wel te doen.

Onder druk

Axel Springer stond ook onder druk om eindelijk actie te ondernemen omdat in het weekeinde bekend werd dat journalisten van een concurrent de handel en wandel van Reichelt maandenlang hadden onderzocht. Op zondag zou hun verhaal over mogelijk machtsmisbruik gepubliceerd worden maar uitgeverij Ippen besloot hiervan af te zien.

Dit heeft kwaad bloed gezet bij de onderzoeksjournalisten, die zeggen dat hun onderzoek ‘nieuwe informatie’ over Reichelts handelen aan het licht had gebracht. In een brief aan hun uitgever, die uitlekte, zeggen ze dat er nu sprake is van een ‘vertrouwensbreuk’. Ippen zegt echter dat het stuk niet werd gepubliceerd omdat het wilde voorkomen dat de indruk zou ontstaan dat het bewust ‘een concurrent economisch schade wilde toebrengen’.

Slapen met de baas

Reichelt heeft altijd ontkend zijn macht te hebben misbruikt in zijn relaties met de vrouwelijke collega’s. Uit het stuk van The New York Times blijkt dat hij in 2016 de relatie met een 25-jarige collega probeerde te beëindigen. Hij was toen nog geen hoofdredacteur, maar hij had wel een leidinggevende functie. ‘Als ze erachter komen dat ik een affaire heb met een stagiair, dan verlies ik mijn baan’, zou hij tegen haar hebben gezegd.

Dit blijkt uit de verklaring die de vrouw tegen de onderzoekers heeft afgelegd en waarover de krant beschikt. Reichelt beëindigde de relatie echter niet. Hij gaf de collega later juist een prominente functie. Ook sliep hij met haar in een hotel tegenover het gebouw van Axel Springer. ‘Zo gaat het altijd bij Bild’, zei ze tegen de onderzoekers. ‘Wie met de baas naar bed gaat, krijgt een betere baan.’

Meer over