Homoblad in de overgang

De nieuwe hoofdredacteur van het homoblad sQueeze heeft een hartgrondige hekel aan het woord gay. 'Mensen praten over gay mannen zoals domme hetero macho's over hun vrouwtjes praten: leuke lekkere, opgetutte dingetjes die je vooral niet serieus moet nemen.' Daarom moet de bezem door het blad, vindt hij....

sQueeze kwam onlangs als populairste homotijdschrift naar voren uiteen opiniepeiling van de website gay.nl. Het wordt op de voet gevolgd doorhet nog jonge Expreszo, dat zich exclusief op jongeren richt en ook delesbiënnes niet vergeet. Beide bladen hebben een oplage van zo'ntienduizend. Opmerkelijk is dat zij de beroemde Gay Krant, die drie maalzo veel lezers zegt te hebben, ver achter zich laten.

Al deze drie bladen hadden onlangs trouwens hun eigen rel. Een jaargeleden was dat Expreszo (voor de niet zo goede verstaander, lees: expreszó). Het blad was met subsidie van het ministerie van Onderwijs in eenoplage van 420 duizend naar middelbare scholen gestuurd om dehomo-emancipatie te bevorderen. Tientallen scholen weigerden het onderhun leerlingen te verspreiden omdat zij tekst en foto's choquerend vonden.De Gay Krant van de bekende Henk Krol kwam vorige maand in het nieuws door de verkoop van een gevaarlijk geachte erectiepil.

sQueeze haalde niet de krantenkoppen, maar de voltallige redactie stapte in september op. Dat kwam onder meer door de financiëleproblemen van de uitgever, waardoor niet alle honoraria meer betaaldkonden worden. Ook wilde uitgever er volgens de redactie een ' frivool enplat' blad van maken. De opgestapte redacteuren hebben in no time een nieuwe glossy op de markt gezet: Winq.

Dus sQueeze heeft er een concurrent bij. Wat de nieuwe koers wordt vandit inmiddels tien jaar oude blad, is nog niet geheel duidelijk. Dat,belooft de hoofdredacteur, zal pas echt blijken in het volgende nummer.

Wat in dit december-nummer opvalt, is de grote hoeveelheidproductinformatie, die zich nauwelijks laat onderscheiden van reclame. Datgaat vele bladzijden lang door, van allerhande gadgets, auto's en mode(veel mooie foto's van mooie mannen in mooie kleren, dat wel) totcosmetica-artikelen, waarvan sQueeze ter gelegenheid van zijn tienjarigebestaan tientallen stuks onder belangstellenden verloot.

Wat het blad verder te bieden heeft, is van wisselende kwaliteit. Tweeartikelen stijgen er bovenuit. Dat is 'Help, ik ben een moslim', waarinallochtone homo's vertellen over hun ervaringen. Gewoon dóén en er vooralniet te veel over praten, lijkt hun motto.

Ook interessant is '10 jaar feest!', waarin teruggeblikt wordt op tienjaar uitgaansleven - overigens vooral in Amsterdam. Daaruit leren we datde trendy Reguliersdwarsstraat - sinds lang een homo-Mekka - is verwordentot 'een hopeloos ouderwets straatje voor toeristen, tragische oude nichtenen ander stilstaand volk.'

Frits van Veen

Meer over