Nieuws

Holland Festival waagt de gok en plant live-evenement

Mocht het festival tóch geannuleerd worden, dan betaalt de organisatie medewerkers en partners zo veel mogelijk uit.

De Franse performancekunstenaar Phia Ménard in ‘Maison Mère’. Beeld Jean-Luc Beaujault
De Franse performancekunstenaar Phia Ménard in ‘Maison Mère’.Beeld Jean-Luc Beaujault

25 dagen, 23 grote producties plus randprogrammering, 7 wereldpremières, en dat in principe live, in een theater, mèt publiek. In juni. Het lijkt onvoorstelbaar, maar toch ligt de nadruk van het 74ste Holland Festival, dat vandaag de plannen bekendmaakt, zo veel mogelijk op ‘live’. Een gewaagde keuze, erkent directeur Emily Ansenk. ‘Maar we willen graag een sprankje hoop bieden, ook aan de deelnemende artiesten, die dit jaar de ene na de andere teleurstelling moesten verwerken.’

Met de artistieke input van de ‘associate artists’ dit jaar, componist Ryuichi Sakamoto en theatermaker Gisèle Vienne, stelde de organisatie een programma samen onder de noemer: ‘Wat maakt de mens?’. Werk van Sakamoto en Vienne zelf wordt daarin afgewisseld met dat van onder anderen de Franse performancekunstenaar Phia Ménard en het Vlaamse collectief FC Bergman. Van eigen bodem is werk te zien van performanceduo Boogaerdt/Vanderschoot en theatermaker Marleen Scholten (Wunderbaum). Van verder weg komen onder meer het (vorig jaar afgelaste) The Planet – A Lament van de Indonesische regisseur Garin Nugroho en de Japanse operaproductie Time van Sakamoto.

Het reizen vormt geen probleem, zegt Ansenk, omdat voor ‘culturele uitwisseling’ uitzonderingen gelden op reisbeperkingen. ‘Dus ook al is het – met pijn in mijn hart – voor slechts dertig man publiek, deze gezelschappen zullen hier spelen.’ Dat stellige voornemen volgt uit de opzet van het festival, dat in de eerste plaats ‘artist driven’ is: de kunstenaar staat voorop. ‘Daarbij heeft dit coronajaar eens te meer duidelijk gemaakt waartoe wij op aarde zijn, en dat is het live presenteren van internationaal toonaangevende podiumkunst.’

Het Holland Festival kan deze gok wagen dankzij coronasteun, en de ‘coulance’ van subsidieverstrekkers, fondsen, sponsoren en particuliere donateurs. Ansenk: ‘Zij willen ook dat wij onze verantwoordelijkheid nemen als opdrachtgever, partner, coproducent, werkgever en programmeur.’ Mocht het festival tóch geannuleerd worden, dan betaalt HF medewerkers en partners zo veel mogelijk uit, zelfs honderd procent in het geval van een coproductie. Zeven producties zullen in dat geval te zien zijn als livestream.

Het festival, dat normaal zo’n 80 duizend bezoekers trekt, houdt in elk geval rekening met de anderhalvemeter. ‘En we kunnen vrij eenvoudig op- of afschalen.’ Volgens de huidige richtlijnen mogen er na 26 mei echter slechts dertig man in een schouwburgzaal. Ansenk: ‘Maar met sneltesten mogen er misschien wel duizend in de Gashouder op het Westergasterrein. ‘We weten kortom niet of we 11 duizend mensen kunnen ontvangen, of vijfduizend, of nul.’

Emily Ansenk, directeur van Holland Festival. Beeld Lenny Oosterwijk
Emily Ansenk, directeur van Holland Festival.Beeld Lenny Oosterwijk

Ansenk gaat er veiligheidshalve van uit dat de inkomsten uit kaartverkoop dit jaar nihil zijn, aangezien veel bezoekers hun voucher van vorig jaar inwisselen. Dit verlies aan publieksinkomsten wordt opgevangen met de coronasteun.

Met iets minder programmabudget dan de gebruikelijke 3,7 miljoen euro, wordt een festival georganiseerd dat de helft kleiner is dan normaal, omdat het realiseren van elke productie nu ‘200 procent meer werk’ kost.

Dat heeft de organisatie er graag voor over. ‘Het is varen in dichte mist, maar de keuze voor een livefestival is in elk geval een helder richtpunt. We zijn er voor de kunstenaars, en voor hen gaan we tot het gaatje. En het is voor ons als organisatie ook goed voor het moreel.’

Holland Festival, 3 t/m 27/6. Programma op hollandfestival.nl. Kaartverkoop begint half mei.

Meer over