RecensieIl mondo del mandolino

Holland Baroque en mandolinist Avi Avital spelen met een prettige felheid ★★★☆☆

Treurig dat hun tournee door de nieuwe maatregelen zo kort is.

Avi Avital en Holland Baroque. Beeld Wouter Jansen
Avi Avital en Holland Baroque.Beeld Wouter Jansen

Je neemt een avontuurlijk barokensemble en een charismatische mandolinevirtuoos en je hebt een fijn uur muziek. Maandagavond speelde Holland Baroque in de Waalse Kerk in Amsterdam met mandolinist Avi Avital de première van wat een korte tournee zou blijken. De concerten (het programma werd dezelfde avond herhaald) werden op het laatste moment ingelast, nadat het aanvankelijke eerste concert in het Concertgebouw was afgelast. Door de sluiting van concertzalen die vanavond om 22.00 uur ingaat, vormen de optredens in TivoliVredenburg vanavond ook meteen het sluitstuk van de tournee.

Gretig klonk de inzet van het Mandolineconcert (RV93) van Antonio Vivaldi. Door de energieke, Spaans aandoende roffels van Avital en de barokgitaar van Adrián Rodríguez van der Spoel kreeg Vivaldi’s muziek veel meer pit.

Maar het belangrijkste ingrediënt van de avond heette eigenlijk Matteo Rabolini. De percussionist kruidde de barokconcerten van Vivaldi en Emanuele Barbella (1718-1777) met een vrolijke tamboerijn. Hij bespeelde het zilveren klinkende psalterium in de joodse melodie En kitzvo (te horen op het Holland Baroque-album Barbaric Beauty uit 2011). Met castagnetten gaf hij de Fandango uit Luigi Boccherini’s Vierde gitaarkwintet de prettige felheid die bij de dans hoort. Avital speelde de vioolpartij op zijn mandoline, maar de ijle klank kwam niet boven die van de andere instrumenten uit.

Totaal anders was het Concerto dat Giovanni Sollima speciaal componeerde voor Avital. Hees aangestreken snaren, een warme blokfluit en het meerstemmig gezang dat het ensemble aanhief, trokken je een wereld in van folkloristische echo’s, etherische samenklanken en springerige ritmen geënt op de gagliarda (een sprongdans uit de renaissance).

Holland Baroque trekt diepe voren in de akkers van de crossover; hun programma’s zijn altijd een toegankelijke combinatie van barok en al het andere. Alleen het kitscherige Lonely girl van jazzbassist Omer Avital (geen familie) had mogen worden geschrapt.

Il mondo del mandolino

Klassiek

★★★☆☆

Door Holland Baroque en Avi Avital (mandoline)

2/11, Waalse Kerk, Amsterdam

Lees verder

Nee, de mandoline is niet alleen dat instrument uit de folk en bluegrass: het is een barokinstrument dat net zo goed thuishoort in de klassieke concertzaal. Mandolinefenomeen en pleitbezorger Avi Avital gaf ons een mandolineles.

Meer over