Hoe de nieuwe Daft Punk de hype van het jaar werd

'Het wachten is voorbij'. Als één van de meest vooraanstaande muziekbladen (Rolling Stone) zo over je schrijft, dan heb je iets goed gedaan. Op verschillende muzieksites, nieuwsmedia en sociale media houdt Daft Punk al weken de gemoederen bezig. Na een zorgvuldig opgebouwde marktetingstrategie volgde gisteren de apotheose: Onverwacht kwam het nieuwe album 'Random Access Memories' gratis beschikbaar op iTunes. Hoe word je nog voor de officiële verschijningsdatum één van de meest gehypte platen van de voorbije jaren?

Het nieuwe logo van Daft Punk. Beeld Daft Punk
Het nieuwe logo van Daft Punk.Beeld Daft Punk

'Ik hou van Daft Punk, maar waarom doet iedereen over de nieuwe plaat van Daft Punk of de Heiland is gekomen?', vraagt Einstein Barbie zich af, terwijl Daft Punk het lijstje wereldwijde trending topics op Twitter bestormt. 'Daft Punk is het nieuwe Koningslied: #dedaftdatjewistdatzoukomen', zegt twitteraar Sjoerd Tuinema. 'Waar was jij toen je voor het eerst Georgio By Moroder van Daft Punk hoorde', vraagt Hans Schepers. Positief of negatief, iedereen heeft wel een mening over het nieuwe album van het Franse house- en electroduo bestaand uit Thomas Bangalter en Guy-Manuel de Homem-Christo.

Geruchten
Er werd al enige tijd gespeculeerd over de komst van een nieuw album van Daft Punk, dat op een soundtrack na al tien jaar geen nieuw album meer had gemaakt. Het duo zou volgens geruchten al sinds 2008 aan een nieuw album werken, maar veel was er niet over bekend. Tot er op 26 februari plotseling een afbeelding op Facebook verscheen: De twee iconische robothelmen versmolten. Tienduizenden likes stroomden binnen. Fans werden uitzinnig en speculeerden erop los.

Op 2 maart werd de spanning opgebouwd door een 15 seconden durende teaser van een nieuwe single online te zetten, tezamen met een clip tijdens een reclameblok van het populaire Amerikaanse programma Saturday Night Live.

Website
Sony bevestigde hierop de komst van een nieuw album en op 23 maart kwam de website online en werd de naam van het album, Random Access Memories, en de release-datum bekendgemaakt. Dit ging ook weer gepaard met televisie-reclame.

Vanaf 3 april verschenen er korte documentaires op de officiële album-website met interviews van de personen die aan het album hebben meegewerkt. In de eerste aflevering vertelt house-producer Todd Edwards hoe moeilijk hij het vond om dit project geheim te houden.

Op 12 april 2013 werd op het Coachella-festival in Californië een preview van de videoclip getoond van het nummer Get Lucky. Op 19 april werd er een radio-edit van dit nummer uitgebracht. Fans en professionals waren niet te stoppen: Get Lucky werd het meest gestreamde nummer op één dag ooit op Spotify en op radiostations was niet veel anders meer te horen. Get Lucky werd in razend tempo een wereldwijde hit.

Op stoom
De marketingmachine kwam op stoom en ging door met het onthullen van stukjes informatie en teasers van het nieuwe album. Er volgde een geheimzinnige luistersessie voor journalisten, die vervolgens over elkaar heen buitelden om als eerste een recensie online te hebben. Ook werden fans 'uitverkoren' om tijdens exclusieve luisterfeesten het album te beluisteren. In Club Air in Amsterdam kreeg een groep 3FM-luisteraars deze eer. Na het inleveren van hun telefoon, mochten ze met Daft Punk-maskers en koptelefoons op in een silent disco naar het album luisteren.

Op maandagochtend kwam een nieuwe teaser online, waarin de albumhoes werd onthuld. En toen was het bericht daar: het album was gelekt. In de avond volgde het klapstuk: een week voor de release is het hele album gratis en exclusief te streamen via iTunes.

En zo heeft de band zichzelf niet één vluchtige dag op de voorpagina's van blogs, nieuws- en muzieksites, en in de lijsten met meestbesproken onderwerpen van Twitter, Facebook en andere sociale netwerken weten te werken, maar ging hun naam keer, op keer, op keer de wereld over.

Meer over