Actie / Thriller / Misdaad

Hobo with a Shotgun

Niet bedoeld voor fijnproevers

De openingsbeelden van Hobo with a Shotgun zijn veelbelovend. Een goederentrein rijdt een stadje binnen, een zwerver stapt uit. In fraaie Technicolor-knalkleuren die een beetje vervaagd zijn - alsof de film veertig jaar in de kast heeft gelegen - maakt de eerste scène meteen de inspiratiebron van regisseur Jason Eisener duidelijk.

Hobo with a Shotgun is onderdeel van de Grindhouse-revival, door filmmakers Quentin Tarantino en Robert Rodriguez in gang gezet als een eerbetoon aan gewelddadige, goedkope en hilarische exploitatiefilms uit de jaren zeventig en tachtig. De 28-jarige Eisener won vier jaar geleden een door Tarantino en Rodriguez uitgeschreven competitie met een twee minuten durend filmpje over een zwerver op zoek naar gerechtigheid.

Dat filmpje, een hit op YouTube, groeide uit tot een echte speelfilm, die op zijn beurt een kleine hype ontketende. Voor een groot deel is dat te danken aan Rutger Hauer, die door Eisener voor de hoofdrol werd gestrikt. Een perfecte keus, want in zijn rol als onderkoelde held - een wreker tegen wil en dank - is Hauer mooi op dreef.

Maar met het fraai uitgevoerde begin en de goede hoofdrol zijn meteen ook de sterkste punten van de film benoemd. De rest valt tegen: geen van Hauers tegenspelers lijkt over enig acteertalent te beschikken, en zowel het scenario als de regie zijn onevenwichtig en soms ronduit amateuristisch.

Dat lijkt geen groot probleem, want knulligheid hoort bij de betere B-film. En met een verhaallijn vol afgerukte hoofden en andere perverse martelingen doet logica er weinig toe. Eiseners film is niet bedoeld voor fijnproevers, maar voor een publiek dat smult van bloedfonteinen, onsmakelijk geweld, krukkig acteerwerk en foute oneliners.

Toch is Hobo with a Shotgun teleurstellend. Veel scènes zijn flauw en repetitief, en tenzij het al grappig genoeg is om een stel sadisten elkaar te zien afmaken, kent de film veel te weinig humor. Het is best knap dat Eisener met zijn debuut zo veel aandacht heeft weten te trekken, maar de kwaliteit van zijn film rechtvaardigt alle opwinding niet.

Meer over