Hitgevoelige samples van Van Helden

In de clip van zijn vorig jaar verschenen hit You Don't Know Me wordt Armand van Helden, gekleed in stoere hiphop-outfit, door boomlange bouncers de toegang geweigerd tot elke club die hij wil binnengaan....

Een poging house te laten voor wat het was, mislukte (een hiphopalbum flopte), dus blijft hij maar doen waar hij kennelijk het beste in is: het produceren van hitsingles. Daarin is hij onovertroffen, zoals hij opnieuw bewijst met Koochy. Een stampende clubtrack, die meteen opdook in de (Engelse) hitlijsten. Opgebouwd rond een sample van Gary Numans Cars, davert Koochy met vocoder-stem en heftige scratch-effecten van climax naar climax. Allesbehalve subtiel allemaal, maar effectief zoals eigenlijk alle Van Helden-hits dat zijn.

De single is een van de hoogtepunten van zijn album Killing Puritans. De controversiële hoes van het album (zwart jongetje met een immens geweer in de aanslag) leverde al protesten op van platenwinkels, die weigerden de plaat te etaleren. Maar ook met de titel Killing Puritans toont Van Helden zijn recalcitrante aard. Zijn remixen van groten als Janet Jackson, Tori Amos en Rolling Stones werden altijd met gemengde gevoelens ontvangen in de dance-wereld. Puriteins, meent de producer. Hij maakt muziek voor het publiek op de dansvloer, niet voor de critici. Zolang hij platen met de impact van Killing Puritans blijft produceren, is tegen zo'n opvatting weinig in te brengen.

Jurassic 5: Quality Control. Interscope.

Jurassic 5 bestaat uit vier rappers en twee dj's. Met een aanstekelijke live-show was de rap-crew uit Los Angeles een van de hiphophoogtepunten van de vorige editie van het Lowlandsfestival. Hun gedreven, aangenaam luchtige sound doet het goed op het podium, maar de Californiërs weten die energie ook overtuigend op plaat vast te leggen. Na hun in 1997 in eigen beheer verschenen eerste ep, die het vooral in Engeland goed deed, maakt Jurassic 5 met Quality Control nu zijn debuut op het Interscope-label (Dr. Dre, Eminem). Goed geluimd en to the point presenteert het zestal een stijl die al 'new skool of old skool' is gedoopt. Geïnspireerd door de 'spirit' van de hiphop van pakweg een decennium geleden, blijft Jurassic 5 ver van gangsta-rap en alles wat daarmee samenhangt. De groep bouwt een gezellig feestje met dwingende grooves, lekker in het gehoor liggende thema's en strakke, funky raps .

David Holmes: Bow Down To The Exit Sign. Go! Beat.

Tegenover alle rockbands die langzaam maar zeker opschuiven richting dance, staat ook een aantal dance-producers die naar een rocksound switchen. The Prodigy en Chemical Brothers zetten enkele jaren geleden de toon, maar minstens zo opvallend is de koerswijziging van de Ierse producer-dj David Holmes.

Holmes was een van de grote namen van de Britse techno van het midden van de jaren negentig, maar hij verloor zijn interesse in de beukende techno-beats en liet dance vervolgens bijna geheel links liggen. Zijn muzikale zoektocht, die al resulteerde in enkele filmsoundtracks, brengt hem op Bow Down To The Exit Sign op een muzikaal terrein dat opvallend dicht in de buurt komt van de onheilspellende sfeer van Death In Vegas .

Met zijn dialogen tussen de tracks, commercials en straatgeluiden met politiesirenes klinkt het album als de soundtrack voor een film. De muziek werd in dit geval niet gemaakt bij beelden, maar bij een script, Living Room, dat nog niet was verfilmd toen de muziek werd opgenomen.

Holmes maakt indruk als regisseur van sterk uiteenlopende elementen - van het groovy soulachtige openingsnummer Compared To What (gezongen door Carl Hancock Rux) tot het bezwerende Bad Thing met een hoofdrol voor Jon Spencer (van The Blues Explosion).

Bow Down To The Exit Sign is het eerste album waarop Holmes zijn muzikale visie ook werkelijk heeft weten om te zetten in klinkende muziek.

Kings Of Tomorrow: It's In The Lifestyle. Distance.

Kings Of Tomorrow is een van de veelbelovendste projecten van het Amerikaanse Distance-label. De house-groep rond producer Sandy Rivera maakt gebruik van steeds wisselende vocalisten, maar slaagt er toch in een herkenbaar eigen geluid neer te zetten. Kings Of Tomorrow bouwt voort op de klassieke vocale house-traditie van groepen als Innercity of Funky Green Dogs, maar weet die een eigen draai te geven door een mooi transparante, eigentijdse productie. Het vorig jaar verschenen, door Janet VanKline gezongen My Love Is Real was een eerste voorproefje van wat het duo (Sanmdy Rivera en Jayson Sealee) hier laat horen. Zonder echt nieuwe wegen in te slaan, is It's In The Lifestyle een solide album. De singles, zoals het recente, door Julie McKnight gezongen Tear It Up, zijn wel meteen de uitschieters.

Meer over