Analyse

Het vruchtbare filmverbond van Mia Farrow en Woody Allen

De voormalige geliefden maakten samen dertien films, van A Midsummer Night’s Sex Comedy (1982) tot Husbands and Wives (1992).

Tijdens hun relatie speelde Mia Farrow in dertien door Woody Allen geregisseerde films. Beeld
Tijdens hun relatie speelde Mia Farrow in dertien door Woody Allen geregisseerde films.

‘Neem je dit gesprek op?’, vraagt Mia Farrow.

‘Nee’, klinkt de stem van Woody Allen, aan de andere kant van de lijn. ‘Ik ben de laatste op de wereld die, you know, weet hoe dat moet.’

Even later onderbreekt hij het telefoongesprek: ‘Wacht even’. Dan iets zachter, tegen iemand op de achtergrond: ‘Kan ik je terugbellen? Ik ben aan de telefoon met Mia, al tien minuten. (...) Nee, ik zeg niks. Ik luister alleen, en ik neem het op.’

Was het een filmscène, dan kon je erom lachen. Hoe een van Allens alter ego’s een leugentje verbergt achter zijn typische onhandigheid, vervolgens ook echt klungelt met het apparaat, en niet doorheeft dat Mia alles hoort.

Het is ongemakkelijk en curieus: luisteren naar de heimelijk opgenomen telefoongesprekken tussen Farrow en Allen, waarvan flarden worden afgespeeld in de vierdelige HBO-documentaireserie Allen v. Farrow. Ongemakkelijk, vanwege de dan al tegen Allen geuite beschuldiging: het misbruik van hun dochter Dylan, en de daaruit voortgerolde voogdijzaak. En curieus, omdat het lastig blijft om de twee ex-geliefden geheel los te zien van de films (dertien stuks) die ze samen maakten. Alsof iets van hun personages aan hen is blijven kleven, en hun allerlaatste film hier nog even om de hoek gluurt: een telefonische appendix bij de echtscheidingkomedie Husbands and Wives (1992).

‘Waarom zou je de kinderen bij me weghalen?’, vist Farrow, die het gesprek óók opnam. ‘Je beloofde dat nooit te zullen doen. Je weet dat ik niet onder de medicijnen zit, dat ik niemand mishandel, dat ik altijd genoeg tijd met ze doorbreng...’

‘Je zult de kans krijgen dat te bewijzen’, mompelt Allen afgemeten.

‘Maar in je hart wéét je dat toch?’

De op werkgebied zo vruchtbare relatie tussen de actrice en de regisseur was twaalf jaar eerder ontkiemd, in het New Yorkse restaurant Elaine’s. Ook dat had ook zomaar een filmscène kunnen zijn. Farrow wandelde binnen met Michael Caine, die later haar echtgenoot zou spelen in Allens Hannah and Her Sisters. Op weg naar Mick Jagger, met wie ze hadden afgesproken, passeerden ze het vaste tafeltje van Woody Allen, die de actrice bedankte voor het aardige briefje over Manhattan dat ze hem ooit had gestuurd. En paar weken later nodigde de filmmaker haar uit voor zijn oudjaarsfeest.

Mia Farrows eerste rol onder regie van Woodie Allen was in A Midsummer Night’s Sex Comedy (1982). Beeld
Mia Farrows eerste rol onder regie van Woodie Allen was in A Midsummer Night’s Sex Comedy (1982).

María de Lourdes ‘Mia’ Villiers Farrow (77), de oudste dochter van Maureen O’Sullivan (Jane in Tarzan) en cineast John Farrow, kende een onbezorgde jeugd in Beverly Hills, tot ze als kind polio opliep en de ‘ijzeren long’ in moest. Als jongere trok ze op met Salvador Dalí en de Beatles (die Mia’s zus Prudence eerden met een liedje, Dear Prudence). Nadat ze vergeefs een gooi had gedaan naar de rol van oudste zus in The Sound of Music – haar auditie staat online – begon ze haar acteercarrière in 1964 in de Amerikaanse kwaliteitssoap Peyton Place. In 1968 brak ze door in Hollywood met haar volmaakt fragiele spel in Rosemary’s Baby, de psychologische horrorhit van Roman Polanski. Haar huwelijk met Frank Sinatra klapte op de set; toen de opnamen langer duurden dan hij wenste, stuurde de zanger zijn advocaat langs met de echtscheidingsformulieren.

Farrows eerste rol onder regie van Woody Allen betrof die van jonge verloofde van een oudere filosoof in A Midsummer Night’s Sex Comedy (1982). Vervolgens speelde ze onder meer de psychiater in Zelig (1983), het getoupeerde maffialiefje in Broadway Danny Rose (1984), de filmverzotte serveerster in The Purple Rose of Cairo (1985) en opperzus Hannah in Hannah and Her Sisters (1986).

Na een laatste rol als echtgenote van een vreemdgaande universiteitsdocent in Husbands and Wives meende Farrow nog even dat de werkrelatie met Allen misschien tóch kon worden voortgezet, ondanks de geklapte relatie en de beschuldigingen. Dit bleek niet het geval. Sinatra raakte weer in beeld. ‘Frank bood aan om Woody’s benen te breken’, noteerde Farrow in haar autobiografie.

Meer over