InterviewADE Online

‘Het programma moet het gevoel oproepen dat je ook in een normaal jaar bij ADE hebt’

Een gesprek met de directeuren van Amsterdam Dance Event, die voor hun eerste editie gedwongen zijn tot een volledig online festival.

Jan-Willem van de Ven (links) en Meindert Kennis, directeuren van Amsterdam Dance Event.Beeld Daniel Cohen

Na een minuut of twintig praten met Jan-Willem van de Ven (36) en Meindert Kennis (43), de directeuren van het Amsterdam Dance Event, klapt Kennis zijn laptop open en verschijnt de online ADE-interface op de witte wand van het hoofdkwartier aan het Vondelpark.

Daar is het festivalprogramma van ADE Online, zoals de woensdag beginnende editie van 2020 heet: vooraf opgenomen optredens en livesets, masterclasses en documentaires over elektronische muziek. Livepanelgesprekken en ‘Q&A’s’ zijn er ook, geleid door presentatoren en moderators vanuit de speciale ADE-studio in Felix Meritis. Deelnemers schakelen in vanuit de hele wereld. En: veel materiaal uit het immense ADE-archief. Allemaal gratis.

‘Het uitgangspunt was: alles wat we doen, moet ADE-waardig zijn’, zegt Van de Ven. ‘Het programma moet het gevoel oproepen dat je ook in een normaal jaar bij ADE hebt: dat van een geel-zwart monster dat over de hele stad heen spoelt, van supersterren in de Ziggo Dome tot je favoriete obscure knoppen-tweaker in een hoekje in een kleine platenzaak. Het online programma van dit jaar moest ook zo’n waterval zijn.’

Het is een mooie beschrijving van ADE: een veelkoppig geel-zwart monster in de stad. Sinds het begin in 1996 is het Amsterdamse platform (festival plus conferentie) voor de elektronische muzieksector uitgegroeid tot het grootste en belangrijkste in zijn soort. In 2018 en 2019 bracht het ruim 400 duizend bezoekers op de been, verspreid over locaties en podia in heel Amsterdam.

Maar dit is 2020, het jaar waarin alles anders loopt dan gepland. Er stonden fysieke concerten op het programma tot op 13 oktober de coronamaatregelen werden aangescherpt tot een bijna-lockdown. Zalen als Paradiso, de Melkweg en het Concertgebouw hadden een ontheffing (ze mochten meer dan dertig toeschouwers ontvangen), maar die kwam te vervallen. In de week die volgde ging ook een streep door de kleinere zitconcerten. ADE 2020 gaat helemaal online.

‘We voelden het wel aankomen, natuurlijk’, zegt Van de Ven. ‘Maar het was toch weer een dreun’, zegt Kennis.

Van de Ven: ‘We hebben al in april gekozen voor een digital first-aanpak voor deze editie, maar tot een week geleden gingen we nog uit van kleinschalige zitconcerten op zo’n 25 locaties.’ Opvallend monter: ‘Aanpassen maar weer. We hebben voortdurend geprobeerd constructief te blijven denken.’

Kennis: ‘We richten ons op wat wél kan. Dat blijven we ook nu doen.’

ADE 2020 is de eerste editie voor de nieuwe directie, de apotheose van hun debuutjaar, dat de trekken had van een achtbaanrit. Op 27 november 2019 stapte hun voorganger Mariana Sanchotene onverwachts op, na slechts één editie. Over haar beweegredenen zwijgen alle betrokkenen nog steeds.

Op 4 december werden Van de Ven en Kennis gepresenteerd. Van de Ven was al sinds 2012 festivalmanager bij ADE. Kennis werkte tien jaar als marketingdirecteur voor muzieklabel Spinnin’ Records. Hij zat al in de Raad van Toezicht van ADE, die hij verliet om directeur te kunnen worden. De eerste belangrijke plannen annex subsidieaanvragen waren amper geschreven toen het coronavirus Europa bereikte.

Van de Ven: ‘In maart, april werd duidelijk dat de strijd tegen corona er een van de lange adem zou worden. Halverwege april hebben we, met de gemeente Amsterdam, de vraag opgeworpen of de editie van 2020 afgelast moest worden. We besloten van niet, we wilden iets positiefs bieden. Oktober leek nog ver weg, maar we hebben steeds rekening gehouden met veranderende maatregelen en de mogelijkheid van een tweede golf.’

Vandaar de eind juni gekozen digital first-aanpak: het streven was een ‘hybride’ ADE-editie, met fysieke evenementen, maar bovenal een solide basis online, bestand tegen zelfs de hoogste coronagolf. Dat digitale platform moest ook ‘duurzaam’ zijn.

Kennis: ‘We wilden niet online van alles optuigen voor één editie, maar een structuur creëren die de komende jaren een vast onderdeel van ADE kan blijven.’

Tegelijkertijd moest de ‘platformfunctie’ van ADE worden gewaarborgd: ADE is behalve een festival immers ook een conferentie, waar professionals uit het veld van de elektronische muziek elkaar ontmoeten.

‘We hebben een enorme database van vertegenwoordigers’, zegt Kennis. ‘Die mensen kunnen contact met elkaar hebben via ADE Pro, waarvoor ze 75 euro inschrijfgeld betalen. ADE Pro heeft een socialemediacomponent, er is een vacaturebank, bedrijven kunnen zichzelf promoten en laten zien.’

‘Zo’n digitale infrastructuur wilden we toch al realiseren’, zegt Van de Ven. ‘Dat hebben we nu, onder druk, veel sneller voor elkaar gebokst dan onder normale omstandigheden gelukt zou zijn. Laten we dat dan maar beschouwen als een klein voordeeltje van covid-19.’

Hij zegt het met gevoel voor ironie, want de coronacrisis heeft in werkelijkheid natuurlijk bar weinig voordelen voor de elektronische muziekbranche. In 2021 zal er opnieuw een ADE-editie zijn, daar is het fundament stevig genoeg voor, maar voor talloze bedrijven en zelfstandigen in de sector is de toestand kritiek.

Van de Ven: ‘De Nederlandse dance heeft in de voorbije 25 jaar een gigantische mondiale reputatie opgebouwd. Van de Nederlandse exportmuziek is 70 procent elektronisch. In goede tijden wordt dat ook zo gezien: zelfs de koning staat graag naast Armin van Buuren. Maar Armin is niet als wereldster geboren. Dat Nederland artiesten van dat kaliber voortbrengt, heeft wel een reden: er ligt een enorme, wijdvertakte structuur voor talentontwikkeling onder. Voor dat circuit is er nu al maanden geen enkel perspectief. Het is bij wijze van spreken het vaste laatste zinnetje tijdens de persconferenties van premier Rutte, maar er is weinig substantiële steun, terwijl de sector een enorme waarde vertegenwoordigt. Dat mag best serieus worden genomen.’

ADE Online, 21 t/m 25 oktober.

Sound Evolution

In het oog springend programmaonderdeel van ADE Online: de live talkThe Evolution Of Our Sounds’, vrijdag 23 oktober (21 tot 22 uur). Drie wereldsterren (David Guetta, Martin Garrix en Timbaland) gaan in gesprek over hun vak en de totstandkoming van hun muzikale universum. Gespreksleider is Danny Howard, dj van BBC Radio 1.

Verbetering: in een eerdere versie van dit artikel stond dat Jan-Willem van de Ven en Meindert Kennis interim-directeuren van Amsterdam Dance Event zijn. Dat klopt niet, zij zijn de officiële directie.

Meer over