Het oog wil meer, het oor krijgt minder

Meer dan een halve kilogram weegt de lente-editie van het productinformatieboek van Sony. Je zou het de ‘voorjaarsbijbel’ kunnen noemen voor de winkeliers die de producten van de Japanse elektronicafabrikant aan de man moeten brengen....

Door Peter van Ammelrooy

De meeste aandacht krijgt de beeldapparatuur. In de schijnwerpers staan vooral de platte televisies, waarvan Sony 26 modellen in het lopende assortiment heeft. Bijna de helft van de lcd-toestellen is nieuw.

Begrip 'beeldbuis' verdwijnt
De focus is begrijpelijk: de televisies bepalen voor sommige audio- en videofabrikanten meer dan de helft van hun omzet. ‘Deze markt staat nog aan het begin’, zegt marketing-directeur Dennis Hardholt van Sony. ‘Pas 23 procent van de televisies in Nederland is plat – 1,2 miljoen lcd- of plasmaschermen. Het gaat hard: eind 2005 was dat pas een op de tien.’ De verwachting is dat het begrip ‘beeldbuis’ over twee jaar uit de dikke Van Dale kan worden geschrapt: 52 procent van de tv’s is dan plat.

De sterk dalende prijs drijft de vraag, zegt manager Peter Vanhecke van Samsung. ‘De laatste zes maanden van vorig jaar is het psychologische prijspeil bereikt: het prijskaartje waarbij de consument de overstap maakt.’ De drie best verkopende toestellen kostten in januari tussen de 633 euro en 820 euro.

30 inch
Een andere trend is de honger naar grotere toestellen. De helft van de lcd-schermen die vorig jaar werd verkocht, had een diagonaal van 30 inch (76 centimeter) of meer, aldus Vanhecke. Bij concurrent Sony behoort 52 procent van de verkochte toestellen tot grotere beeldformaten (Sony legt de lat bij 32 inch, 81 centimeter) en valt 38 procent in de categorie tussen de 32 en 45 inch (114 centimeter).

De toegenomen vraag naar grotere beeldformaten hangt samen met een andere ontwikkeling: de overgang van ‘gewone’ dvd’s naar de schijfjes die zijn gemaakt met de nieuwe super-dvd-technieken, Blu-ray en het concurrerende HD DVD-formaat.

Om daarvan optimaal te kunnen genieten is een televisie nodig die beelden kan tonen in wat de branche full high-definition noemt (de term ‘full-hd’ die op de kaartjes in de winkel is te vinden). Daarbij wordt elk beeld elke keer opnieuw opgebouwd uit 1920 horizontale en 1080 verticale lijnen bestaande uit pixels (andere tv’s die full-hd beloven, passen een mindere techniek toe).

Wat de meeste consumenten nu in huis hebben, is een hd-ready-toestel: met minimaal 720 verticale beeldlijnen. De ouderwetse beeldbuis toont er 720 liggend en 576 staand. Het verschil: de traditionele buis biedt 1.658.880 pixels minder dan een full-hd-toestel. ‘Van alle platte tv’s is nu 8,5 procent full-hd’, stelt Sony’s Hardholt. De verwachting is dat dat percentage tegen het eind van het jaar is opgelopen tot 20.

Mp3
Terwijl het beeld verder uitdijt, krimpt het geluid alsmaar in. Vijf jaar geleden roerden de elektronicafabrikanten nog de trom voor betere geluidsdragers dan de inmiddels kwart eeuw oude compact disc (cd). De Super Audio CD (SACD), ontwikkeld door Philips en Sony, is uit het zicht verdwenen. In Sony’s voorjaarsbijbel staan nog maar twee van die SACD-spelers, en dat zijn oudere modellen.

De cd en zijn opvolgers moeten steeds meer inschikken voor mp3, het bestandsformaat dat populair is gemaakt door internet en de iPod (de portable mp3-spelers van Apple). Daarbij wordt het digitaal geluid tot een tiende ingedikt. Dat gaat ten koste van de kwaliteit, zeggen de echte audiofielen. Want ook het studiogeluid wordt al ‘ingekrompen’ om op een compact disc te kunnen passen.

De fabrikanten hebben daar geen boodschap aan. Veel nieuwe geluidsapparatuur – van stereo-systemen tot autoradio’s – wordt voorzien van de mogelijkheid om die mp3-muziek af te spelen. Toestellen hebben een vatting (cradle of dock) waarin de consument een iPod kan plaatsen om muziek via de installatie af te spelen. Ook bezitten sommige stereo-installaties een usb-ingang waarop een geheugenstick of een portable harde schijf is aan te sluiten. Of ze hebben een ontvanger om draadloos mp3-muziek te ‘ontvangen’ (via Bluetooth of wifi) die op een computer elders in huis staat.

Redding
De trend naar mp3-muziek, die het mogelijk maakt om complete cd-collecties in kleine toestellen te persen, lijkt de redding voor de stereo-installatie die vrijwel volledig leek uitgerangeerd doordat iedereen op een draagbare speler en zijn pc muziek ging beluisteren.

‘We zien consumenten weer meer mini- en micro-audiosystemen kopen’, zegt Arthur Hemerik van audio- en videoproducent JVC. Het Japanse bedrijf voert zelf geen lijn van mp3-spelers, zoals zijn concurrenten Samsung en Sony. ‘Tegen de populariteit van de iPod is moeilijk op te boksen.’

Dat erkent Sony ook: de fabrikant maakt ook steeds meer producten geschikt voor de mp3-spelers van zijn grootste concurrent. Je kunt het marktoverwicht van Apple moeilijk negeren, zegt Hardholt: ‘We zijn niet gek.’

\N (Sony) Beeld
\N (Sony)
Meer over