De gidsKinderboeken

Het is een goed moment om stil te staan bij de waarde van de boekhandelaar

null Beeld

Dat er minder boeken verschijnen, heeft z’n voordelen. Ook voor de kinderboekwinkels.

Het is begin dit jaar stil in de postbus van de beroepslezer. Uitgevers stellen titels uit, omdat de boekhandels dicht zijn. Hoewel dat laatste bij sommige verkopers leidt tot stress, zit er ook een goede kant aan: er is tijd om bij te lezen.

En dat kan geen kwaad, vindt Inge Mooiman, eigenaar van kinderboekwinkel Silvester in Leiden. Wat haar betreft bevalt de rust wel even. ‘Er heerst een soort hijgerigheid bij een deel van de uitgevers. Boeken die na drie maanden niet verkocht zijn, mogen we als verloren beschouwen. Nu er een pauze is, merk je dat echt.’

Dat uitgevers juist nu een pas op de plaats maken, zet aan het denken. Hoewel boeken prima via internet zijn te verkopen en met busje of bakfiets te bezorgen, is de Nederlandse lezer kennelijk toch aan haar boekverkoper gehecht. Een goed moment om daarbij stil te staan.

Het prachtige Do You Read Me? (Gestalten; € 39,90) doet dat in stijl en gaat op bezoek bij de mooiste boekwinkels ter wereld. Vorig jaar leek het nog een aardige koffietafelklassieker voor leesliefhebbers en boekfetisjisten; onder de huidige omstandigheden is het ineens een droomreisgids met onbereikbare, exotische plekken om naar te snakken.

null Beeld

Van de grootste boekhandel van Amerika, Powell’s in Portland – een compleet huizenblok als winkel – tot de meest minimalistische toonbank in Tokio: per drie weken één titel. Steriele leestempels in chique winkelstraten, vochtige kelders met badkuipen als kasten en zelfs een openluchtwinkel in de woestijn.

In persoonlijke verhalen verklaren de verkopers, die eigenlijk verzamelaars zijn, de liefde aan hun klanten. Kinderboekwinkels krijgen haast vanzelfsprekend een prominente plek. Nooit zijn collecties er zomaar, en ze zijn zeker niet door een computer bedacht.

Dat maakt uit, merkt Jozefien de Leest van de Boekenberg in Eindhoven. ‘Er is ontzettend veel keus en op onze website klikken mensen meer dan anders op de reeds bekende titels en populaire series. Gelukkig zijn er nog steeds trouwe klanten die gewoon bellen voor advies. Die appen we foto’s van het aangeraden boek.’

Bestsellers komen en gaan zonder al te veel hulp. Juist auteurs die later blijvers blijken, moeten vaak even liggen en wat aandacht krijgen, voordat de klik er is. Minder nieuwkomers, meer gesprekken is het devies. De zussen Josien en Lotte de Kruijk van Meester Mokka in Doetinchem smeken het de uitgevers, die toch weer met overvolle brochures komen aanzetten. ‘Als wij de tijd krijgen om energie te steken in goede maar minder bekende boeken, werkt dat ook echt.’

null Beeld Hoogland & Van Klaveren
Beeld Hoogland & Van Klaveren

En dat is natuurlijk waarop iedere schrijver hoopt: ontdekt worden en daarna nooit meer vergeten. Sjoerd Kuyper schrijft daar ontroerend over in Meneer Droste van het Kinderboekenmuseum (Hoogland & Van Klaveren; € 19,90; geïllustreerd door Sylvia Weve). In dit sympathieke verhaal met driedubbele bodem, waarin veel kinderboeken van collega’s voorkomen, blijkt de nachtwaker van het museum stiekem sprookjes en gedichten te schrijven. Nu hij met pensioen gaat, wil hij zelf een plek in het museum. Hij is niet de enige: ’s nachts wordt er geregeld ingebroken door wanhopige auteurs.

Het gerucht gaat dat het museum de twee gemummificeerde handen van een middeleeuwse non bezit. Wie die handen heeft, schrijft beter dan ooit. Zijn snuggere kleinzoon schakelt een professionele schrijver in om de droom van opa te laten uitkomen. Maar wat is nu verzonnen en wat is echt? Een geweldig uitgangspunt voor een meesterlijk verteld avontuur rond mensen die boeken maken. Maar zolang we zonder die betoverde handen zitten, vertrouwen we maar op die van de kinderboekenwinkelier.

Meer over