theaterrecensie

Het is een fraai, ingetogen en fris weerzien met La tristeza complice, dat speciaal voor deze theaterloze tijd is hernomen ★★★☆☆

Luisteren én kijken naar tien enthousiast bespeelde accordeons is een feest.

De online-herneming van La tristeza complice.  Beeld Morgan Verhelle
De online-herneming van La tristeza complice.Beeld Morgan Verhelle

De Vlaamse theatermaker en choreograaf Alain Platel heeft al vaak inspiratie gevonden bij klassieke componisten. Voorstellingen als Wolf (met muziek van Mozart) en Iets op Bach, gemaakt bij zijn gezelschap Les ballets C de la B, zijn legendarisch en reisden jarenlang de wereld over. Voordat hij die beroemde producties regisseerde, kwam hij allereerst uit bij het werk van de Engelse componist Henry Purcell. In 1995 maakte hij samen met componist Dirk van der Harst van LOD Muziektheater La tristeza complice, waarin een mix van songs en instrumentale stukken van Purcell worden gespeeld en gezongen door één sopraan en een tienkoppig orkest van louter accordeons.

Die voorstelling is de afgelopen week hernomen, speciaal voor deze theaterloze periode. Met nieuwe muzikanten, en helaas zonder de dansfragmenten. Deze 2021-versie is geproduceerd voor de online- en streamingplatforms van DeSingel in Antwerpen en de Belgische omroep.

Het is een fraai, ingetogen en fris weerzien met La tristeza complice. De handtekening van Platel is vooral zichtbaar in de sobere enscenering, waarin de tien accordeonisten in een halve cirkel zitten en ieder apart worden belicht. Sopraan Lieselot De Wilde zingt een aantal liederen niet alleen loepzuiver maar zij toont ook haar emoties, als een volleerd actrice.

In zijn bewerking heeft Van der Harst vooral geput uit Purcells The Fairy Queen, Timon of Athens en The Indian Queen. Dat hij alle muziek heeft overgezet naar accordeon werkt verbazingwekkend goed. Luisteren én kijken naar tien enthousiast bespeelde accordeons is een feest. Waar een uur Purcell nogal eens eentonig kan worden, is hier een slimme afwisseling van ingetogen songs en onstuimige instrumentale nummers te horen, met als resultaat een waterval van verrassende noten.

La tristeza complice

Muziektheater

★★★☆☆