Talenten 2022Acteren

Het acteertalent van 2022 is Joes Brauers: ‘Ik wilde Ciske zijn. Dwars en eigengereid’

De Volkskrant mag Joes Brauers (22)een grote ontdekking vinden – hij kreeg 65 punten – in Bocholtz, Limburg, weten ze wel beter. Toen Brauers in 2010 de landelijke tv-talentenjacht Wie wordt Kruimeltje? won, stonden de tv-ploegen er al op het schoolplein.

Herien Wensink
Dre acteurs Frieda Barnhard, Joes Brauers en Daniël Kolf in Hotel Estherea in Amsterdam. Beeld Ines Vansteenkiste-Muylle. Styling: Frieda Barnhard. Denim top: Christian Wijnants. Jeans: Christian Wijnants. Groene crocoboots: Monki. Joes Brauers. Hemd met perziken: Selected Homme. Zwarte blazer: Drykorn. Sokken: Weekday. Zebra­loafers: Sebago.Daniël Kolf. Wit hemd: Cap Studio. Roze jas: Carhartt WIP. Roze broek: Carhartt WIP. Blauwe docksides: Sebago.
Dre acteurs Frieda Barnhard, Joes Brauers en Daniël Kolf in Hotel Estherea in Amsterdam.Beeld Ines Vansteenkiste-Muylle. Styling: Frieda Barnhard. Denim top: Christian Wijnants. Jeans: Christian Wijnants. Groene crocoboots: Monki. Joes Brauers. Hemd met perziken: Selected Homme. Zwarte blazer: Drykorn. Sokken: Weekday. Zebra­loafers: Sebago.Daniël Kolf. Wit hemd: Cap Studio. Roze jas: Carhartt WIP. Roze broek: Carhartt WIP. Blauwe docksides: Sebago.

Op YouTube is een ontwapenend filmpje te zien waarin Ria Bremer de kleine Joes vraagt wat een goede Kruimeltje zoal in huis moet hebben. Brauers, met vrolijk blond piekhaar vanonder de grote zwarte pet: ‘Nou, om Kruimeltje te zijn moet je ondeugend zijn, vooral.’

Hij was 8 toen hij in de ban raakte van musicals. Of, om precies te zijn, van Ciske de Rat. ‘Ik zag de film op tv en dacht: dát ben ik! Daar moet ik bij!’ Het was ‘puur toeval’ dat hij de rol van Jantje kreeg, de aartsvijand van Ciske. ‘Op de auditie bleek eigenlijk pas dat ik kon spelen en zingen.’

Heb je dat talent voor theater van huis uit mee gekregen?

‘Niet direct, nee. Mijn vader is buschauffeur en mijn moeder werkt in de zorg. Als kind deed ik thuis wel altijd al showtjes en acts. Toen ik 6 was imiteerde ik Bush en Saddam Hussein, die waren toen op tv. Mijn ouders hebben me altijd gesteund in de wens om theater te gaan doen, maar er ook altijd op gehamerd: school is het allerbelangrijkste.’

Wat voor kind was je, thuis en op school?

‘Een dwars en eigengereid kind, volgens mijn moeder, haha. Achteraf denk ik dat ik mezelf herkende in die ondeugende Ciske. Ik wilde simpelweg Ciske zijn.’

Na Ciske en Kruimeltje volgden nog Dik Trom en de jeugdfilm Oorlogsgeheimen (2014). Er waren vier juffen op de basisschool die Joes geduldig hebben ondersteund bij zijn prille acteerambities. Lacht: ‘Linda, Monique, Monique en Joyce, ja. Zij creëerden de stabiele basis waarop het kon. Onder meer door ontzettend op schoolwerk te hameren. Het was heel nuchter: als alles goed ging op school en ik had mijn huiswerk af, dan mocht ik dit doen. Prompt ging ik het veel beter doen. Ook omdat je havo moet hebben om naar de toneelschool te kunnen.’

De toneelschool werd de Toneelacademie Maastricht. ‘Ik was pas 16 en zo bleef ik ten minste een beetje in de buurt.’ Auditie deed hij met de balkonscène uit Romeo & Julia. ‘Een zegen, achteraf. Zo’n puber met gierende hormonen, daar kon ik me goed in verplaatsen.’ In 2020 studeerde hij af, middenin de eerste lockdown. Brauers komt dus vers van de toneelschool en is toch al heel ervaren, een zeldzame combinatie.

Wat had jij nog aan de opleiding?

‘Als kind was acteren voor mij puur intuïtief, ik vond het leuk om me in een ander te verplaatsen en dat deed ik dan gewoon. Maar op de toneelschool bleek dat daar een hele theorie achter zit, vaktermen, jargon. Opeens moest ik over veel meer dingen nadenken: Hoe sta je? Hoe gebruik je je stem, hoe breng je de inhoud goed over het voetlicht? Eerst verwarde dat me heel erg, maar ik heb geleerd om er gebruik van te maken. En nu is het fantastisch dat ik kan putten uit een compleet vakgebied met een enorme geschiedenis en theorie. Ik heb nu veel meer tools om een rol aan te pakken.’

Acteertalent Joes Brauers in Hotel Estherea in Amsterdam. Beeld Ines Vansteenkiste-Muylle. Hemd met perziken: Selected Homme. Zwarte blazer: Drykorn. Sokken: Weekday. Zebra loafers: Sebago.
Acteertalent Joes Brauers in Hotel Estherea in Amsterdam.Beeld Ines Vansteenkiste-Muylle. Hemd met perziken: Selected Homme. Zwarte blazer: Drykorn. Sokken: Weekday. Zebra loafers: Sebago.

Dat hij het afgelopen jaar vooral in films opviel, is ook weer een kwestie van toeval en geluk. En talent natuurlijk, al zal hij dat zelf niet zo snel zeggen. De drie films die dit jaar uitkwamen, nam hij in 2019 al op. ‘Film is een vreemd soort achteruitkijkspiegel.’

Brauers viel op in achtereenvolgens De Oost, Quo vadis, Aida? en – vooral – Do not hesitate. In die laatste film speelt hij de beklemmende hoofdrol van de jonge soldaat Erik Hoogvliet die tijdens een misgelopen patrouille onder grote druk komt te staan. Brauers, vriendelijk en goedlachs in het echt, blinkt uit in het spelen van de getroebleerde binnenvetter. Kaken op elkaar, argwanende blik, een frons in de blonde wenkbrauwen en toch nog iets kwetsbaars achter zijn ogen. Hij is jongen en man ineen, ‘mysterieus en innemend tegelijk’, aldus een panellid. Met een kale kop is de voormalig kindster bovendien behoorlijk intimiderend.

Van vrolijke kindermusicals naar grimmige oorlogsfilms, dat is nogal een overgang.

‘Ik kies een project op basis van een thema dat me aanspreekt of betrokkenen van wie ik iets kan leren. Bij die oorlogsfilms fascineert me vooral het beeld dat wij als Nederlanders van onszelf hebben. We zien onszelf als nuchter en verdraagzaam terwijl er ook een donkere keerzijde is, dat laat de geschiedenis steeds weer zien. We identificeren ons met slachtoffers en de verzetslieden, terwijl er weinig voor nodig is om de minder fraaie instincten in ons naar boven te halen. Dat blijkt ook wel in de huidige crisis.

‘Die dubbelheid, die ambiguïteit in de mens spreekt me aan. Het is interessant om dat spanningsveld om te onderzoeken. Misschien wil ik daarom wel zo graag acteren.’

Wie zijn je voorbeelden?

‘Na Ciske de Rat werd Jeroen Willems mijn grote held. Een fantastische acteur en zanger, die bovendien ook uit een klein Limburgs dorpje komt.’

In 2022 staat er een bijzonder Limburgs project op stapel, begreep ik.

‘Er komen sowieso twee series aan waar ik in speel: Dirty Lines en De droom van de jeugd. En ja: vanaf mei speel ik kapelaan Erik Odekerke in de musical Dagboek van een herdershond, naar de beroemde tv-serie uit de jaren zeventig. Dat gaat over hoe het leven in een klein Limburgs landbouwdorp op z’n kop komt te staan door de komst van de steenkolenmijnen. Wat doen de industrialisatie en het oprukkende kapitalisme met die kleine, conservatieve gemeenschap? De jonge kapelaan is een twijfelaar die de mensen zekerheid moet komen brengen. Weer zo’n mooie, ambigue rol. Allebei mijn opa’s werkten in de mijnen en de sluiting ervan had in Limburg een enorme impact, dus dit project wilde ik graag doen.’

Van Kruimeltje tot kapelaan.

‘Het kan verkeren, haha. Maar wel weer terug bij mijn eerste liefde: de musical.’

Acteur Daniël Kolf.
 Beeld Ines Vansteenkiste-Muylle. Wit hemd: CAP Studio. Roze jas: Carhartt WIP. Roze broek: Carhartt WIP. Blauwe docksides: Sebago.
Acteur Daniël Kolf.Beeld Ines Vansteenkiste-Muylle. Wit hemd: CAP Studio. Roze jas: Carhartt WIP. Roze broek: Carhartt WIP. Blauwe docksides: Sebago.

Nummer 2: Daniël Kolf (54 punten)

Wie is er niet verliefd op Daniël Kolf? Kijk Shady El-Hamus’ kwajongensavontuur De Libi (2019) maar eens terug en zie dat het niet Bilal Wahib is, maar secondant Kolf, die de camera voortdurend naar zich toetrekt. In de opvolger, Forever Rich (2021) flikt Daniël Kolf dat opnieuw. Ja, Jonas Smulders imponeert als geplaagde, onzekere rapper Richie, maar zodra Kolf als tourmanager Tony opduikt, zindert de film van warmte, broederschap, loyaliteit, plezier. Met zijn expressieve gezicht en sublieme timing tilt Kolf elke scène op.

Dat hij veel meer is dan een uitmuntende sidekick bewees Kolf afgelopen jaar ook in het veelgeprezen drama I Don’t Wanna Dance, waarin hij de onberekenbare broer speelt van hoofdpersonage Joey en in de bekroonde Orkater-voorstelling De Gliphoeve. Op toneel toonde Kolf de volle reikwijdte van zijn talent in de transformatie van de innemende Glenn, van vrijpostige puber tot getroebleerde junk. Als het hard bergafwaarts gaat met Glenn komt zijn spel met een zeldzaam samengebalde energie schitterend onder hoogspanning te staan.

Kolf groeide op in Suriname, waar hij de jeugdtheaterschool deed. In Nederland studeerde hij aan de toneelscholen in Arnhem en Amsterdam. Hij speelde onder meer in Nieuw Zeer, Hitte, Lieve Mama en Dirty Talks en had een hoofdrol in de online komedie Koeriers. Op het theatergala in september greep hij net naast de belangrijke toneelprijs Arlecchino. Toen nog wel.

Frieda Barnhard
 Beeld Ines Vansteenkiste-Muylle. Jeans top: Christian Wijnants. Jeansbroek: Christian Wijnants. Groene crocoboots: Monki.
Frieda BarnhardBeeld Ines Vansteenkiste-Muylle. Jeans top: Christian Wijnants. Jeansbroek: Christian Wijnants. Groene crocoboots: Monki.

Nummer 3: Frieda Barnhard (51 punten)

Vorig jaar denderde ze al deze talenten top-3 binnen en dit jaar verovert ze opnieuw een plekje: de hypnotiserende Frieda Barnhard (26). Destijds noemden we haar de nieuwe Rifka Lodeizen en trouwens ook de Nederlandse Claire Danes: hoe veelbelovend wil je het hebben? Zelf ziet ze eerder Tilda Swinton en Anniek Pheifer als voorbeelden. Met Pheifer heeft ze een hoekig soort humor gemeen; haar bewondering voor de excentrieke Swinton vertaalt zich wellicht in haar originele carrièrekeuzen.

In 2020 waren haar wapenfeiten al imposant, met respectievelijk Judas, waarin ze de jonge Astrid Holleeder speelde, Ares en Vliegende Hollanders, de fraaie kwaliteitsserie die ze met een stralende bijrol van de nodige warmte voorzag. Afgelopen jaar voegde ze onder meer de film Nr. 10 van Alex van Warmerdam en de voorstelling Vrijdag bij Toneelgroep Maastricht toe aan haar cv. Geen gemakkelijke producties, waarin ze verrassende rollen speelde van een fraai bezeten intensiteit.

Ook de komende jaren ziet haar toekomst er zonnig uit. Ze speelt een rol in Nood en in het oorlogsdrama Verloren Transport. In 2022 zullen we haar ook zien in de langverwachte tv-serie Bestseller Boy naar het boek van Mano Bouzamour. Met tussendoor hopelijk nog tijd voor veel mooie rollen op toneel.

Aiko Beemsterboer, talent van 2021, kijkt terug

‘Ik ben dankbaar voor hoe dit jaar verlopen is. Ik heb mijn eindexamens gehaald en drie bijzondere premières mogen meemaken: van Alles op tafel, De luizenmoeder – de film en Mijn beste vriendin Anne Frank.

‘Vooral dat laatste project ligt me na aan het hart. Het was spannend om Anne Frank te spelen, want ik voelde enorme druk. Ik wilde haar eer aandoen – het is zo’n belangrijk en heftig verhaal. Ik ben trots op hoe de film heeft uitgepakt. De reacties die ik kreeg, waren fijn, veel mensen waren erdoor geraakt. Ik ook: ik heb een beter besef gekregen van waar mijn vrijheid vandaan komt en geleerd dat die niet vanzelfsprekend is. Dat heeft op persoonlijk gebied veel voor me betekend.

‘Een andere persoonlijke ontwikkeling is het behalen van mijn middelbareschooldiploma. Opeens heb ik zoveel meer tijd voor andere dingen. Tijd om mijn eigen filmideeën te ontwikkelen, bijvoorbeeld, en om te leren over alles wat achter de camera gebeurt. Ik weet nog niet wat de toekomst brengt, maar ik zou graag meer proeven van regie en schrijven. Bepaalde aspecten van school ga ik missen. Maar door het acteren, waarbij ik van project naar project spring, kan ik goed loslaten. Ik vind het leuk om ouder te worden. Nu nog wel, tenminste. (Maxine van Veelen)

Fotografie Ines Vansteenkiste-Muylle

Styling: Eveline Briand

Make-Up/Hair: Jazz Ben Khalifa

Locatie: Hotel Estheria, Amsterdam

Fotografie Assistent: Naomi Zarah Bruintje

Meer over