HERHALING VAN BEKENDE FORMULES EN CLICHÉS

Wanneer beveiligingsman Harrison Ford en misdadiger Paul Bettany in Firewall door de kelders van een bank lopen, lijkt hun conversatie op een gesprek dat ook de producenten van de film moeten hebben gehad....

Zoiets dachten vermoedelijk ook de filmmakers: moderne misdaad levert een nieuw soort schurk en daarmee een ander soort thriller op. Het blijkt een vergissing. Niet alleen is de digitale bankroof nauwelijks een origineel onderwerp te noemen, maar bovendien bewijst Firewall voor eens en altijd dat eindeloze gesprekken over databases, netwerken en computerwachtwoorden niets aan de structuur van een actiefilm veranderen. De film is een voorspelbare herhaling van overbekende formules en clichés.

Bettany gijzelt de vrouw en kinderen van de beveiligingsexpert, om hem te dwingen te helpen bij de diefstal van het mooi ronde bedrag van honderd miljoen dollar. De familieman twijfelt en probeert zich te verzetten, maar brengt zijn geliefden daarmee toch nooit echt in gevaar: al voordat de plot goed en wel begint, is duidelijk hoe de gezinsleden elkaar in het slotbeeld in de armen zullen sluiten.

Opvallend is dat Ford daarbij in alles zijn eerdere films nadoet. Zijn vastberadenheid en zijn stoere mannentaal laten zien dat hij op 65-jarige leeftijd nog precies zo acteert als in de eerdere rollen in Air Force One en The Devil's Own. Misschien zag hij de film vooral als een nuttige oefening voor zijn laatste grote kopie: de voor volgend jaar geplande vierde Indiana Jones-film. DS

Meer over