Review

Heerlijk gevoel voor timing en goede beeldvoering maken Weg van jou verrassend leuk

In anderhalf uur transformeert Zeeland van de hel op aarde tot de plek waar je elkaar mosselen kunt voeren. Als Weg van jou iets laat zien, is het dat 'geïnspireerd door' niet hetzelfde hoeft te zijn als gemakzuchtig kopiëren.

Floortje Smit
Patrick Stoof, Guy Clemens en Nick Golterman in Weg van jou. Beeld
Patrick Stoof, Guy Clemens en Nick Golterman in Weg van jou.Beeld

De titel is bedrieglijk. De posterfoto, in de vorm van een hart met daarvoor hoofdrolspeler Katja Herbers met roze trenchcoat en wapperend lang haar, werkt evenmin mee. Van buitenaf ziet Weg van jou eruit als formulewerk: de zoveelste Nederlandse romantische publiekskomedie, zonder al te veel liefde en originaliteit gemaakt.

Zonde! Want Weg van jou is - misschien ook wel daarom - verrassend leuk. In de film denkt de ambitieuze Evi (Herbers) een promotie naar Rio de Janeiro te krijgen, maar in plaats daarvan moet ze naar Zeeuws-Vlaanderen. Is dat een probleem, een nieuwe baan op krap anderhalf uur rijden? Ja, volgens regisseur Jelle de Jonge (Bon Bini Holland) wel. Hij doet alsof je vanaf Rotterdam alleen in Terneuzen kunt komen via een soort wormhole van een tunnel, waarbij aan de andere kant slechts schapen, slecht geklede, onverstaanbare mensen en chefkok Sergio Herman wonen. In de verte krast een kraai.

Weg van jou

Romantische komedie
Regie Jelle de Jonge
Met Katja Herbers en Maarten Heijmans
98 min., in 114 zalen

Het idee van die omgekeerde promotie is schaamteloos geleend van de Franse publiekspleaser Bienvenue chez les Ch'tis. Net als dat spel met extreem uitvergrote stereotypen. Maar als Weg van jou iets laat zien, is het dat 'geïnspireerd zijn door' niet hetzelfde hoeft te zijn als gemakzuchtig kopiëren.

Herbers bijvoorbeeld, sprankelt als de ambitieuze stuntel Evi die valt voor die ene broeierige Zeeuw in coltrui (een fijne Maarten Heijmans) terwijl ze nog een gladjakkerig vriendje (Lykele Muus) in Rotterdam heeft.

De film is op zijn sterkst op kromme-tenenmomenten: Evi slaagt erin om steeds precies het verkeerde te zeggen of te doen, terwijl een of meerdere Zeeuwen haar onbegrijpend aanstaren. De hele cast beschikt over een heerlijk gevoel voor timing en met zijn beeldvoering doet De Jonge er vaak nog een schepje bovenop.

Wat ook helpt, is het scenario, geschreven door Jacqueline Epskamp en bewerkt door Anna Drijver, dat soms net even anders loopt dan verwacht. En wat moet production designer Kurt Loyens een pret hebben gehad met het Zeeuwse kantoor, dat voor een groot deel is ingericht door die ene collega met handwerken als hobby (Margôt Ros).

Ongeveer de helft van het budget is afkomstig uit Zeeland, en dat lijkt een grap op zich. Toch is er ook voor de geldschieters een happy end: in anderhalf uur transformeert de provincie van de hel op aarde tot de plek waar je elkaar mosselen kunt voeren terwijl de zon wegzakt achter een kaarsrechte horizon. Na Weg van jou wil iedereen dat wel.

Meer over