Heel gecontroleerd gaat alles mis

Noorderzon * * * *..

Merijn Henfling

Groningen Het circus op Noorderzon moet het niet hebben van de glitterpakjes of hoempapamuziek. Op het Groningse theaterfestival zijn acrobatenacts vaak ontdaan van alle opsmuk, en meer gefocust op vernuft en spierkracht.

Theatermaker Claudio Stellato was jarenlang een straatartiest en speelt op Noorderzon een voorstelling over de relatie tussen lichaam en object: L’Autre. Hij gebruikt slechts twee houten kasten als attributen.

Met de eerste kast op zijn schouders komt hij de vloer opgekropen. Dan klimt hij erop, vouwt zichzelf erin op en kruipt er weer onder. Later verplaatst hij zichzelf met het kastje naar een veel grotere kast, waarmee hij een soort strijd aangaat.

Bij de grote kast verbaast Stellato zijn publiek: hoe beweegt hij dat gevaarte zonder dat het omvalt? En als het valt, doet het dat gebalanceerd. Het zijn visuele grappen: de theatermaker lijkt een spel te spelen met de zwaartekracht. L’Autre is een fascinerend visueel schouwspel.

Van een iets rauwere school zijn de Australische theatermakers Simon Yates en Jo-Ann Lancaster. Met hun gezelschap Acrobat verrasten ze drie jaar geleden al op het Groningse festival, en opnieuw weten ze te verbluffen met hun edgy benadering van circus waarin vakmanschap en humor hand in hand gaan.

PropagandA is een voorstelling over circus en propaganda, geïnspireerd door de Sovjettijd toen circus werd ingezet als propagandamiddel. Begeleid door opzwepende Russische marsmuziek en gekleed in grauwe Sovjetkleding, doen de makers acrobatische stunts. Het thema ‘propaganda’ keert vooral terug in de aankleding en sfeer, en in een enkele act, zoals eentje waarin ze dwingende levensadviezen geven.

In het openingsnummer brengen ze een geniale parodie op het acrobatenvak. Ze spelen korte acrobatennummers die telkens mislukken; zij glijdt weg, of hij valt bovenop haar. Het knappe is dat de acts zeer gecontroleerd misgaan en daardoor toch weer perfect zijn.

Klassieke zweethandjes krijgt het publiek als zij zichzelf in de trapeze achteloos laat vallen en nét aan haar tenen blijft hangen. Hij speelt een hilarische scène op een koord, waarin hij het ochtendritueel fysiek fenomenaal en komisch verbeeldt.

De circusvoorstellingen op Noorderzon smaken naar meer. Wat zou het mooi zijn als eens een producent zou opstaan die de acts bij elkaar brengt en met dit nieuwe circus langs de steden gaat.

Merijn Henfling

Meer over