AlbumrecensieHeaux Tales

Heaux Tales van Jazmine Sullivan is het eerste stevige soulstatement van 2021 ★★★★☆

null Beeld

Soul is historisch gezien in Philadelphia altijd in goede handen geweest. Van de met veel strijkers gesausde Gamble & Huff-composities tot Jill Scott: de stad heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de geschiedenis van de soul. Zangeres Jazmine Sullivan (33) is in Nederland altijd een beetje onder de radar gebleven, maar had in eigen land in 2008 al veel succes met het in tangovorm gegoten wraakliedje Bust Your Windows.

Geen dame die over zich heen laat lopen, zo maakte ze toen al duidelijk, maar erg productief is ze sindsdien niet geweest. Heaux Tales (een deftigere benaming dan ho tales, hiphopslang voor ‘hoerenverhalen’) is haar vierde album en volgt op het ruim vijf jaar oude Reality Show.

Het is een verrukkelijk vormgegeven conceptalbum, dat wel wat langer had mogen duren dan een dik half uur. Sullivan laat ieder liedje, met haar diepe, donkere stem zwoel, smachtend of klagend voorgedragen, voorafgaan door een stukje tekst van een haar vriendinnen: Antoinette, Donna, Rashida, Precious, Amanda en de bekendste, zangeres Ari Lennox. Zij verhalen kort over liefde en seks en de verwachtingen, teleurstellingen en genot die daarbij horen.

De liedjes die Sullivan vervolgens zingt, zijn daar steeds een reactie op. De dames laten niet met zich sollen, niets mag hun wens naar lust en genot in de weg staan. Worden ze door minnaars in de steek gelaten? Jammer, maar zoals ze zegt in Lost One: ‘There is one thing I need for you to know/ Just don’t have too much fun without me.’ Heaux Tales is het eerste stevige soulstatement van 2021.

Jazmine Sullivan

Heaux Tales

Pop