NIEUWSharry en meghan

Harry en Meghan gaan podcasts over ‘hoop en mededogen’ maken voor Spotify

Na een deal met Netflix voor televisieseries en films gaan prins Harry en zijn vrouw Meghan Markle podcasts maken voor streamingdienst Spotify.

De podcasts van Harry en Meghan draaien om het ‘opbouwen van een gemeenschap met gedeelde ervaringen, verhalen en waarden.’ Beeld AP
De podcasts van Harry en Meghan draaien om het ‘opbouwen van een gemeenschap met gedeelde ervaringen, verhalen en waarden.’Beeld AP

Het paar, dat financieel zelfstandig probeert te worden na het afstoten van hun officiële taken als leden van het Britse Koninklijk Huis, heeft onlangs een productiebedrijf genaamd Archewell Audio opgericht om exclusief voor Spotify audioprogramma’s te maken.

Eerder dit jaar lieten Harry en Meghan de Britse tabloids weten ‘zich niet langer aan te bieden als munteenheid in een economie van clickbait en vervorming’ van de Britse populaire kranten: met opkomende mediabedrijven gingen ze ‘ondervertegenwoordigde stemmen’ een podium geven. Heeft de meerjarige deal met Netflix ter waarde van 130 miljoen dollar ‘verhalen over diversiteit’ als thema, de podcasts van de hertog en hertogin van Sussex draaien om het ‘opbouwen van een gemeenschap met gedeelde ervaringen, verhalen en waarden.’ Ze trappen hun nieuwe multimediale carrière af met een speciale december-aflevering vol ‘verhalen van hoop en mededogen’.

‘Met alle uitdagingen van 2020 is het belangrijker dan ooit om dit te doen, want als we luisteren naar elkaar en elkaars verhalen, worden we eraan herinnerd hoezeer we allemaal onderling verbonden zijn,’ aldus het echtpaar in een verklaring. Harry en Meghan bevinden zich met hun podcast in goed gezelschap: zowel de Amerikaanse oud-president Obama als reality-tv ster Kim Kardashian West podcasten ook voor Spotify. De streamingdienst heeft meer dan 1,9 miljoen podcasts in huis.

‘Gemeenschap-opbouw’ is ook Meghans motivatie voor haar investering van een onbekend bedrag in een hip merk oplospoeder voor warme havermoutdrankjes. Volgens Meghan is Hannah Mendoza, CEO van Clevr Blends, een ‘hartstochtelijk vrouwelijke ondernemer’ die ‘voorrang geeft aan de gemeenschap’ door één procent van de omzet van Clevr te doneren aan liefdadigheidsprojecten die zich bezighouden met eerlijke verdeling van voedsel.

Een pakje met veertien zakjes poeder voor ‘superlattes met brain-boosters en mood-lifters’ kost 28 dollar. Oprah Winfrey, de talkshow-superster die naast het landgoed van Harry en Meghan in Los Angeles woont, kreeg gratis een kerstmandje vol prijzige instantdrankjes. Tijdens haar lofzang op het poederdrankje gebruikte Oprah een kroontje als emoticon voor Meghan. Dat leidt in Buckingham Palace mogelijk tot gefronste wenkbrauwen, want het is Harry en Meghan verboden hun koninklijke status in te zetten voor commerciële doeleinden.

Meer over