Handke wil ruiken aan Servisch aroma

Peter Handke heeft woord gehouden. Al in februari had de Oostenrijkse dichter en schrijver tegen de Servische staatstelevisie gezegd: 'Mijn plaats is in Servië, in het geval dat de NAVO-misdadigers het land bombarderen.'..

Van onze correspondent Philippe Remarque

Eind vorige week is hij naar Belgrado gereisd. 'Toen ik hoorde dat de NAVO-bombardementen tot de laatste Serviër zouden doorgaan, heb ik besloten te komen en hier, in Servië, met jullie te zijn', zei Handke tegen de Joegoslavische krant Politika. Hij zei te willen ruiken wat hij thuis in Frankrijk niet heeft: 'Het aroma van dit land'.

Collega-intellectuelen hebben hem in de ban gedaan. De Franse filosoof Finkelkraut sprak over Handkes 'verandering in een ideologisch monster'. Susan Sontag kondigde aan dat 'in New York Peter Handke voor veel mensen die hem vroeger lazen, heeft afgedaan'.

In 1996 verklaarde Handke zijn steun aan de Servische zaak in het pamflet Eine winterliche Reise zu den Flüssen Donau, Save, Morawa und Drina oder Gerechtigkeit für Serbien. Daarin verheerlijkte hij het Servische platteland met zijn 'helder smakende wijn en andersgele noedels'.

Handke geldt als een romanticus, die op hoge toon schrijft over een ideale poëtische wereld. Hij zet zich af tegen Amerikanisering en popcultuur. Als zoon van een Sloveense moeder verheerlijkte hij Joegoslavië en was hij verbitterd toen Slovenië uit de federatie stapte.

Na zijn reis door Servië vertaalde het verloren ideaal zich in politieke steun aan de Serviërs. De Westerse media gaven volgens hem een eenzijdig anti-Servisch beeld van de oorlogen op de Balkan.

'Gerechtigheid voor Servië' maakte Peter Handke in een klap tot het bête noir van de Duitstalige literatuur. Een rol die hij met verve speelt.

In februari wekte Handke grote verontwaardiging toen hij het leed van de Serviërs boven dat van de joden in de Tweede Wereldoorlog leek te stellen. Hij was verkeerd begrepen, verklaarde hij later. 'De joden vallen buiten iedere categorie. Daaraan kan niet worden gewrikt. Maar het volk dat in deze eeuw (na de joden) in Europa het meest heeft geleden, dat zijn voor mij de Serviërs.'

Meer over