‘Had Streisand maar Telkens Weer gezongen’

De componist wordt geëerd op het Amsterdams Kleinkunst Festival...

Van onze medewerker Patrick van den Hanenberg

‘Hé Ivo, met Ruud Bos. Zeg, heb je nog een idee voor een musical? Nee? Nou, dan bel ik nog wel eens.’

Zo’n ultrakort telefoongesprek pleegt de componist Ruud Bos soms als de agenda voor het nieuwe seizoen nog akelig leeg is. Aangezien Bos met Ivo de Wijs tien jaar geleden een nieuwe versie van De Jantjes heeft gemaakt en ook wel eens een liedje voor Kinderen voor Kinderen, is tekstdichter Ivo de Wijs een werkgelegenheidsmogelijkheid die het proberen altijd waard is.

De 71-jarige componist heeft muziek geschreven voor Jaap van de Merwe, Wim Sonneveld, Cabaret Lurelei en Toon Hermans. Hij schreef de muziek voor vele tv-series (De Fabriek), films (Rooie Sien) en musicals (De Stunt). In september gaat de musical De Fabeltjeskrant in première, waar Bos de muziek voor heeft gemaakt. Maar een gevulde agenda is nooit een vanzelfsprekendheid geweest. En er moet nog steeds gewerkt worden, want het pensioen van zeven jaar Rotterdams Conservatorium plus AOW is niet voldoende voor een rustige ouwe dag, en royalties zijn in het beperkte Nederlandse taalgebied bescheiden. ‘Oh, had Barbra Streisand maar een vertaling van Telkens Weer gezongen.’

Vanavond wordt Ruud Bos geëerd tijdens het Amsterdams Kleinkunst Festival.

Bos heeft de muziekliefde meegekregen van zijn vader, die pianist, arrangeur en orkestleider was. Op zijn 8ste schreef hij zijn eerste liedjes. Zijn conservatoriumtijd duurde slechts kort, omdat daar zo neerbuigend over lichte muziek werd gesproken. Na zijn diensttijd kwam hij bij het cabaret van Jaap van de Merwe terecht, het begin van een lange loopbaan naast en achter de groten.

Zijn plezierigste tijd beleefde Bos met het ‘gezelligheidsmens’ Wim Sonneveld. Hij verzorgde de muziek van zijn laatste shows en ging met Sonneveld op tournee door het Verre Oosten. Bos probeerde Sonneveld voorbij het ‘cabaretgedreutel’ te loodsen. Maar echt jazzy wilde het helaas niet klinken, want Sonneveld had een traditionele timing en zijn stem begon rond 1970 behoorlijk af te takelen. ‘Daardoor werd hij onzeker en ging hij ook nog verkrampen.’ Bos leverde de muziek voor hits als Lieveling en Carolien, terwijl hij soms de melodietjes afmaakte die Sonneveld voorfloot. Maar altijd kreeg hij de credits van de gulle Sonneveld, hetgeen niet gezegd kon worden van Toon Hermans. ‘De allerbeste conferencier, maar geen aardige man.’

‘Iedereen kent wel iets van zijn werk, al weet niet iedereen altijd dat Ruud Bos de maker is van die onsterfelijke composities.’ Dat is de wat tragische zin van het persbericht over de hommage aan Ruud Bos. Misschien is het niet zo raar dat vrijwel niemand beseft dat de muziek bij de attracties van De Efteling van hem is, of die liedjes van het televisieprogramma Ook dat nog. Maar het is wel bizar dat Telkens Weer, het slotnummer uit de film Rooie Sien, dat de crew en de cast deed snotteren, op de radio steevast wordt afgekondigd als een nummer van Willeke Alberti, en niet van tekstdichter Friso Wiegersma en componist Bos. ‘We zijn niet zo’n muzisch volk. Daarom komt mijn naam ook nauwelijks voor in de geschiedschrijving van Lurelei. Dat is soms frustrerend, maar ik ga er niet onder gebukt.’

Meer over