cultuurtips

Grote plannen voor het weekend?

De beste tips op het gebied van film, fotografie, beeldende kunst en theater.

Beeldende kunst

Korea. Poort naar een rijk verleden
Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden t/m 21 augustus 2022

Make-updoosjes van duizend jaar oud, een kamerscherm met daarop de zon, de maan en vijf bergtoppen: in Korea. Poort naar een rijk verleden toont Keramiekmuseum Princessehof de cultuurgeschiedenis van Korea. Dat gebeurt niet alleen aan de hand van keramiek. Er zijn ook muziekinstrumenten, filmbeelden en kostuums te zien. De tentoonstelling is gemaakt met bruiklenen uit het Nationale Museum in Seoul. Bovendien is in het museum in Leeuwarden recente kunst te zien van drie hedendaagse Zuid-Koreaanse kunstenaars: Yee Sookyung, Juree Kim en Kyung-Jin Cho. Juree Kim maakte in (ongebakken) klei een traditioneel Koreaans gebouw dat in het water staat: tijdens de tentoonstelling zal dit langzaam vergaan.

Theater

De Vreemdeling Orkater, première 16 oktober Haarlem, tournee t/m 1 december

Voor een nieuw project reist kunstenaar Michiel Voet naar Algerije om met zijn oude vriend Karim Ramtani terug te blikken op hun gedeelde verleden in Amsterdam. Ramtani verschijnt niet op de afgesproken plek en Voet besluit zijn vriend te gaan zoeken.

De Vreemdeling is een reconstructie van Voets roadtrip door de Sahara. Een verhaal over de vriendschap tussen een Algerijn en een Nederlander. Maar ook over de koloniale geschiedenis van Europa en het Europees migratiebeleid dat ver weg, in de Sahel, haar eigen grenzen overschrijdt.

Het stuk is gebaseerd op twee reizen die Michiel Voet in 2019 en 2020 maakte om zijn vriend Karim Ramtani op te zoeken. De Algerijn Karim Ramtani woonde 22 jaar illegaal in Amsterdam en inspireerde Voet tot het maken van een fototentoonstelling en een theaterproductie bij Orkater onder de titel De Onzichtbare Man, die van 2014 tot 2018 op binnen- en buitenlandse festivals te zien was. Eerder te zien op het Over het IJ festival in Amsterdam.

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/de-vreemdeling-lost-de-verwachtingen-slechts-deels-in~b003c2ea/

Film
Slalom (Charlène Favier)

Lyz vindt het geen probleem dat haar moeder haar in een skiresort in de Franse Alpen achterlaat. Ze is als jong talent geselecteerd voor een prestigieuze ski-opleiding, die wordt geleid door voormalig skikampioen Fred. Haar moeder vertrekt naar Marseille, waar ze een baan heeft gevonden. Lyz’ vader is afwezig.

Fred is een coach die zijn pupillen afwisselend ophemelt en afbreekt. Het is een tactiek die volgens hem tot betere prestaties leidt, maar bij Lyz vooral verwarring zaait. Op zoek naar aandacht probeert ze hem gunstig te stemmen. Waar dat toe leidt, valt te raden.

Slalom lijkt op precies het goede moment gemaakt, nu in de nasleep van de #MeToo-beweging steeds meer misbruikschandalen in de sportwereld boven water komen. Die timing is grotendeels toeval, want de Franse regisseur en scenarist Charlène Favier werkte al lang voor #MeToo aan het scenario van haar speelfilmdebuut. Hoewel de film niet strikt autobiografisch is, baseerde ze het verhaal op haar eigen ervaringen als sporttalent. Secuur en indringend legt Slalom bloot hoe seksuele intimidatie begint, hoe alledaags ook. Het woord misbruik wordt nooit genoemd; voor Lyz en Fred is het een relatie. Een verkeerde, rommelige, smerige relatie, dat wel.

Zonder van Fred een eendimensionale engerd te maken (het is duidelijk dat hij zichzelf veracht), legt Slalom haarfijn uit hoe het ook alweer zit: het is aan de volwassene om de tiener te weerstaan, niet andersom.

Pauline Kleijer

Pop

Awakenings (Amsterdam Dance Event), Ziggo Dome, Amsterdam, 16/10.

Sla

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/het-goede-nieuws-is-ade-en-le-guess-who-gaan-door~b92188e5/

https://www.amsterdam-dance-event.nl/en/

Meer over