'Grof zijn is geen doel op zich'

De fans van New Kids overstromen Maaskantje, bakermat van de populaire tv-serie. Flip van der Kuil en Steffen Haars zijn de bedenkers en hoofdrolspelers....

Sara Berkeljon

Eric van Zandbeek, eigenaar van cafetaria ’t Pleintje, krijgt elke dag nieuwe klanten. Die komen meestal niet uit Den Dungen of Maaskantje, maar van ver. ‘Gisteren zaten er op het speelpleintje achter onze friettent een stel Belgen te barbecuen. Dat zijn fans. Ze komen verkleed als New Kids, met pruiken op, trainingspakken aan, je kunt het zo gek niet bedenken. Die willen dan voor de friettent op de foto.’

Maaskantje, een dorp met 1.600 inwoners, onderdeel van de gemeente Sint-Michielsgestel, is de thuisbasis van New Kids: een reeks sketches van een paar minuten die in een paar maanden onverwacht uitgroeide tot hitserie onder jongeren.

New Kids draait om vijf ‘kansloze gasten’, anti-helden, volgens de makers. Ze stompen vrouwen in hun gezicht, bedreigen kleine kinderen, stelen halveliterblikken Schultenbräu-bier uit de supermarkt, schieten agenten door hun hoofd en zitten dronken op hun Gilera Citta of achter het stuur van hun groene Opel Manta. Ze dragen Nike Air Max of slippers met witte sokken, werken bij de plantsoenendienst of als automonteur en zeggen heel hard ‘kut’ achter elke zin.

De hyvespagina van New Kids heeft meer dan 140 duizend leden – de fans posten foto’s van zichzelf als New Kids en geven commentaar op de filmpjes in New Kids-taal: ‘hey kut jullie moeten meer filmpjes maken over die new kids jonge doen kut.’

Bedenkers, schrijvers, regisseurs en twee van de acteurs zijn Flip van der Kuil (29) en Steffen Haars (29). Ze komen, net als de andere acteurs in New Kids, uit Noord-Brabant, maar wonen tegenwoordig in Amsterdam. Samen maken ze al meer dan tien jaar filmpjes.

Steffen: ‘Toen ik Flip leerde kennen, kwam ik erachter dat hij heel goed vuurwerk kon afsteken op zijn eigen lichaam. Toen werden we eigenlijk meteen vrienden.’

Flip: ‘Dan maakte ik een rotje vast aan een zakje ketchup, en dat plakte ik met een stukje karton aan mezelf vast. Als ik het rotje afstak ontplofte het zakje ketchup, dus leek het net of ik werd neergeschoten. Die truc had ik gezien bij Movie Magic, een programma van Discovery Channel.’

Steffen: ‘We begonnen met de Stunt van de Maand, dat waren filmpjes waarin Flip steeds iets raars deed. Dat was ver vóór het bestaan van Jackass, trouwens. Wij waren heel gefrustreerd toen dat opeens zo’n groot succes werd.’

Flip: ‘Ik wilde vroeger ook echt stuntman worden.’

Steffen: ‘Ik heb Flip een keer in de fik gestoken. Hij had zich helemaal in aluminiumfolie gewikkeld.’

Flip: ‘Want we dachten dat dat vuurvast zou zijn.’

Steffen: ‘Dat is dus niet zo. En aluminiumfolie scheurt als je gaat lopen. Daar heeft Flip wel brandwonden aan overgehouden.’

Naar aanleiding van het filmpje met Flip, ketchup en het rotje zei televisiezender Veronica in 2002: maak maar een proefaflevering. Dat werd De Pulpshow, waarin ook de huidige New Kids een rol hadden. Het werd geen kijkcijfersucces. Daarna verschenen de filmpjes lange tijd alleen nog op internet: website Flabber voorzag de makers van een bescheiden budget.

Steffen: ‘Daarvan kochten we nepbloed en betaalden we de parkeerbonnen, en dat was het wel zo’n beetje. We filmden in onze eigen zomervakantie.’

Na een tijdje waren sommige filmpjes meer dan een miljoen keer bekeken en toonde televisiezender Comedy Central belangstelling. Flip: ‘We hadden de New Kids eigenlijk al opgegeven. We waren bij Comedy Central al aan het praten over een andere serie. Maar dit is toch wat we het liefste wilden maken. De New Kids zijn de basis. We zijn heel blij dat Comedy Central het aandurfde.’

Een stuk of vijf filmpjes werden door Comedy Central ‘te heet voor televisie’ bevonden, en zijn alleen te bekijken op de website. Zoals het filmpje waarin Gerrie een agent in z’n gezicht schiet.

Steffen: ‘Kijkers van Comedy Central worden vaak ongevraagd, middenin een programma, met zo’n filmpje geconfronteerd, ik snap wel dat het daarom niet té expliciet mag zijn. Niet iedereen zit daar op te wachten.’

Een paar ideeën gingen Comedy Central zelfs voor internet te ver. ‘Een jongen die z’n zwangere vriendin in elkaar slaat, een pistool in de mond van een klein kindje – dat vonden ze te expliciet. Dat zijn wel discussies geweest. Uiteindelijk zijn we ze daarin tegemoet gekomen, maar dat was omdat tijdens het filmen bleek dat het grappiger was om het niet te doen.’

Flip: ‘New Kids is denk ik wel het grofste ooit, in Nederland.’

Steffen: ‘Maar grof zijn is geen doel op zich. Wij houden van ’t onverwachte, maar het heeft geen diepe lading. Wij moeten het zelf leuk vinden, dat is het enige criterium.’

Flip: ‘South Park is ook grof en gewelddadig, maar dat is een tekenfilm. Ik vind Nederlandse humor over het algemeen heel braaf.’

Steffen: ‘Wij kijken veel naar Amerikaanse dingen: Will Ferrell, de films van Judd Apatow. Maar ik vind sommige dingen van Jiskefet ook erg goed. En Rembo & Rembo natuurlijk.’

Steffen groeide zelf op in Maaskantje, net als zijn broer Tim, ook één van de hoofdrolspelers. De figuren uit de serie zijn uitvergrote versies van de ‘stoere gasten’ tegen wie hij als jongetje opkeek. ‘Bier drinken, hangen, gabbermuziek luisteren. En zo’n Opel Manta, dat was vroeger echt dé bak, de stoerste auto die je kon hebben.’

Zelf waren Steffen en Flip overigens skaters. ‘De gabbers sloopten altijd ons skatepleintje door met hun auto over ons zelfgebouwde schansje heen te rijden. Maar we blowden wel samen.’

Steffen en Flip zijn nu bezig met het schrijven van de nieuwe serie. Met een stuk langere afleveringen: van twintig in plaats van drie minuten. Over een klein jaar moet de nieuwe reeks op televisie te zien zijn. De verhaallijnen moeten dus ook anders, groter. De personages gaan ‘ontwikkelingen doormaken’. Flip: ‘Maar verder wordt het geen moeilijk dramatisch verhaal.’

Tot die tijd moeten de fans het doen met een dvd, die deze week verschijnt. Inclusief making of, audiocommentaar en een ‘fart track’.

Steffen: ‘We hebben dus scheetgeluiden onder alle filmpjes gemonteerd. Een ideetje van Flip.’

De openingstune van New Kids werd gemaakt door Twan van Steenhoven – beter bekend als rapper Big2 van The Opposites. Hij maakte samen met de New Kids nog een ander nummer, vernoemd naar een van de favoriete snacks van de hoofdfiguren: Broodje Bakpao. Het werd een nummer-1-hit, en scoort nu ook hoog in de Belgische hitlijsten.

Het carnavalsnummer dat de New Kids daarna uitbrachten, dreigt nu ook een grote succes te worden. Groeten uit Brabant! – een hoempapanummer met happy hardcorebeat: ‘Bende nie zo blij, en zitte in de put, dan kunde gij de groeten uit Brabant krijgen kut!’

Steffen: ‘Pas sinds Broodje Bakpao zo’n grote hit is geworden, gaat het echt los. Wij zouden als de New Kids nu vier keer per weekend in discotheken kunnen staan: een beetje op de foto met iedereen, af en toe een kreet roepen. Daar zouden we veel geld mee kunnen verdienen. Maar dat doen we niet. We willen het wel een beetje exclusief houden. Zo’n carnavalsnummer doen we alleen omdat we het leuk vinden.’

De échte bewoners van Maaskantje zijn over het algemeen blij met de serie, zegt Steffen. ‘Mijn ouders hebben allebei een gastrolletje, net als mijn opa. Die bleek trouwens echt een natuurtalent. Tegenwoordig loopt ie door het dorp met door hem gesigneerde New Kids-ansichtkaarten. Hij wordt vaak herkend.’

Flip: ‘Zijn ouders zijn de grootste fans, die vonden het zelfs vet toen hij mij in de fik stak. Toen zeiden ze alleen: doen jullie wel voorzichtig?’

Ook burgemeester Jan Pommer van Sint-Michielsgestel, de gemeente waar Maaskantje onderdeel van uitmaakt, is voorzichtig positief. ‘Het is niet helemaal mijn eigen humor. Maar ik vind: je moet niet iets afwijzen omdat het afwijkt van het gangbare. Ik ben een echt mensenmens, en ik zou die jongens best een keer willen ontmoeten. Het kan niet je smaak zijn, maar deze jongens doen wel iets creatiefs, en een heleboel jonge mensen vinden ’t mooi. Ik denk dat iedereen heus wel begrijpt dat hier geen representatief beeld van een inwoner van Maaskantje wordt geschetst.’

Van de toestromende New Kids-fans heeft de gemeente weinig last, zegt de burgemeester. ‘Ze pikken een terrasje, eten een frietje, kopen een New Kids-shirtje bij de lokale middenstand. Daar kan ik geen moeite mee hebben.’

Eén ding is wel vervelend. De plaatsnaamborden van Maaskantje zijn gestolen, in de herfst. ‘We hebben de borden één keer vervangen, maar na vierentwintig uur waren ze gelijk weer weg. Dus nu laten we het maar even zo. Het is dweilen met de kraan open.’

Snackbarhouder Eric van Zandbeek is wel blij met de extra klandizie. ‘Je moet ook bedenken dat het recessie is. En het is gezellig. De fans zijn gewone mensen, geen gajes. Ze willen met me op de foto. Ik heb in de serie ook een klein rolletje. Eén keer mag ik: ‘kijk, een hoer’ roepen.’

Aan de fans geeft Van Zandbeek vaak een aansteker weg, met opdruk van cafetaria ’t Pleintje. Maar er zijn ook grenzen. ‘De fans lopen hier binnen en roepen: ‘doe mij een broodje bakpao jonge!’ Maar ik verkoop al zestig verschillende snacks, het houdt een keer op. Bovendien ben ik zelf niet dol op bakpao. Wil ik iets in mijn assortiment nemen, dan moet ik er wel zelf achter staan.’

Meer over