Analyse

Graag het album afrekenen bij Adele

Nieuwe consumenten kopen geen cd's, maar streamen hun muziek. Kost niets, maar levert de artiest ook bijna niets op. Adele doet (nog) niet mee.

Adele: nu geen stream... Beeld AFP
Adele: nu geen stream...Beeld AFP

Het had zo'n mooie dag moeten worden, voor miljoenen muziekstreamers wereldwijd. Vrijdag, releasedag: de nieuwe Adele arriveert. Wakker worden, smartphone of pc aanzetten, op het vinkje drukken en daar ploft de plaat van het jaar al binnen.

Niet dus. De Adele-stream stokte: haar album 25, waarnaar de wereld zo hartstochtelijk had uitgekeken, zal gekocht moeten worden. Voor de nieuwe muziekconsument een heel nare gedachte. Want muziek moet gratis zijn, dat zijn de online luisteraars met Deezer, Spotify en Apple Music nu eenmaal zo gewend. Op de sociale media begon het geklaag al: wat denkt die Adele wel, gaat zij nu een beetje bepalen of wij gratis naar haar muziek mogen luisteren of niet? Haar muziek is toch van ons?

De omgekeerde wereld. De muziek van Adele is natuurlijk van Adele, maar die gedachte gaat er nog maar moeilijk in. Dat bleek ook uit vele verongelijkte tweets: 'De keuze was: ga ik Adele legaal downloaden of illegaal?', schreef iemand. 'Dank, Adele, dat je die keuze nu voor mij hebt gemaakt.'

Gelukkig vertelde Adele vrijdag zelf iets over haar afwegingen, in een exclusief interview in de Volkskrant. 'Ik gebruik zelf geen Spotify, het maakt geen deel uit van mijn leven.' En nog wat scherper: 'Ik weet best dat streamen de toekomst heeft en dat respecteer ik ook, maar ik hoef niet degene te zijn die dat versnelt.'

De plaat 25, zo wordt verwacht, gaat de ingezakte muziekindustrie een duwtje geven. Volgens de muziekkrant Billboard zijn al 3,6 miljoen exemplaren van 25 verscheept naar de verkoopadressen en die zullen de winkel uit vliegen. Goed nieuws voor Adele, voor haar platenlabel, maar ook voor winkels, distributeurs, noem maar op.

Strategische zet

Had Adele haar plaat als stream te grabbel gegooid, dan zou de verkoop de komende weken een stuk minder hard gaan en wie weet zelfs geen records breken. De beslissing van team-Adele is dus ook een strategische en commerciële zet. En een die alleen de allergrootste artiesten zich kunnen permitteren. Een artiest van kleiner kaliber is er bij gebaat zo veel mogelijk gehoord te worden. Die zal eerst een publiek moeten vinden en daarbij kan een streamingdienst helpen. Er komen wat inkomsten-per-stream binnen - een gering bedrag, maar dat kan bij een plotselinge hit toch aardig oplopen. De artiest kan op een leuke afspeellijst terechtkomen en wie weet? Als je eenmaal een publiek hebt, kun je gaan optreden. Voor artiesten van het kaliber Beyoncé, Taylor Swift en Adele geldt het omgekeerde. Publiek hebben ze al en dat weet de platen ook wel te vinden. Als nieuwe albums direct gestreamd worden, trekt dat de verkoopcijfers omlaag en die gederfde inkomsten worden niet goedgemaakt door inkomsten uit streams.

Vandaar dus dat Adele het voorbeeld van die andere grote popvrouwen volgt. Zowel Beyoncé als Taylor Swift hebben een moeizame relatie met de streamingdiensten. De nieuwe plaat 1989 van Swift verscheen pas op Apple Music, nadat die dienst had beloofd ook streams te vergoeden die worden gedownload door gebruikers in hun gratis proefperiode. Op Spotify staat 1989 nog altijd niet.

...net als Taylor Swift. Beeld reuters
...net als Taylor Swift.Beeld reuters

Adele-scenario

De verwachting is dat ook Adele's 25 op de streamingdiensten verschijnt als de verkoop wat stagneert. Dat lijkt voor haar de beste strategie: ook Adele wil uiteindelijk door zo veel mogelijk mensen gehoord worden, een gezicht hebben op Spotify en Apple Music. De consumenten die bereid zijn zó lang op Adele te wachten, zijn toch geen potentiële kopers, maar je wilt ze er uiteindelijk wel graag bij hebben.

De diensten gaan dus uit van dit Adele-scenario. Spotify verklaarde vrijdag al: 'Wij hopen dat Adele haar 24 miljoen fans op Spotify de kans geeft ooit van 25 te kunnen genieten.'

Dan verschijnt haar derde plaat keurig in het rijtje, naast de voorgangers 19 en 21.

En Beyoncé het liefst ook niet. Beeld ap
En Beyoncé het liefst ook niet.Beeld ap
Meer over