Nieuws

Gouden Leeuw naar het Franse abortusdrama L’événement van Audrey Diwan

De Franse film L’événement van Audrey Diwan heeft zaterdag de Gouden Leeuw gewonnen. De bekroning op het filmfestival Venetië markeert een uniek jaar voor vrouwelijke regisseurs, na de eerdere winst van Chloé Zhao bij de Oscars en Julia Ducournaus Gouden Palm in Cannes.

Actrice Anamaria Vartolomei en regisseur Audrey Diwan bij de uitreiking van de Gouden Leeuw voor L’événement. Beeld Reuters
Actrice Anamaria Vartolomei en regisseur Audrey Diwan bij de uitreiking van de Gouden Leeuw voor L’événement.Beeld Reuters

Een film die je ‘in de huid plaatst’ van een ongewenst zwanger geraakte jonge vrouw. Zo omschreef Audrey Diwan het idee voor L’événement, haar Franse abortusdrama dat zaterdagavond in Venetië werd bekroond met de Gouden Leeuw. ‘Laten we niet kijken naar Anne, laten we haar zijn’, sprak de 41-jarige Franse regisseur over het hoofdpersonage in haar film, toen ze geëmotioneerd de prijs in ontvangst nam uit hand van juryvoorzitter en regisseur Bong Joon-ho.

L’événement is gebaseerd op de autobiografische roman van Annie Ernaux en speelt zich af in het Frankrijk van 1963, toen abortus nog strafbaar was. Ongehuwd een kind krijgen betekent voor Anne een gedwongen einde van haar studie literatuur, een streep door haar toekomstdromen. Als vrienden en dokters geen (echte) hulp kunnen of willen bieden, soms uit angst zelf te worden veroordeeld, begeeft Anne zich uiteindelijk in het illegale circuit. Opmerkelijk aan de film is onder meer dat de tijdsprong naar het verleden de kijker eerst nauwelijks opvalt. Diwan koos doelbewust niet voor een typische historisch dramatische stijl of aankleding. L’événement is pas de tweede speelfilm van de 41-jarige Franse regisseur van Libanese komaf, die wel al langere tijd als scenarist werkt. Ze dankte ‘allereerst’ haar hoofdrolspeler Anamaria Vartolomei, de 22-jarige Franse actrice van Roemeense komaf die de film draagt. ‘Ze is niet de actrice, ze is de film. En dit is onze overwinning.’

De winst van L’événement zal óók bij de overwinning van vrouwelijke regisseurs worden opgeteld, die in 2021 al vaker zegevieren. Eerder dit jaar won Chloé Zhao de belangrijkste Oscars voor Nomadland en kreeg Julia Ducournau in Cannes de Gouden Leeuw voor Titane. Je kunt stellen dat de lijn precies een jaar eerder hier in Venetië werd ingezet: in 2020, vóór de Oscars, schonk de jury de Gouden Leeuw aan Zhao’s Nomadland.

Een andere grote winnaar op de 78ste editie van het Venetiaanse festival was zaterdagavond de Italiaan Paolo Sorrentino (51), die de Zilveren Leeuw/Grote Juryprijs ontving voor zijn Napolitaanse familie-epos È stata la mano di Dio. Het is het eerste autobiografische werk van de cineast (La grande bellezza), die in zijn nieuwe film zijn aanbidding van voetballer Maradona verwerkt, evenals het ongeluk waarbij hij zijn beide ouders verloor. De acteur die de jonge Sorrentino speelt in de film werd eveneens bekroond: Filippo Scotti (21) won in de categorie beste jonge acteerprestatie.

Ook Jane Campion deelde mee in de prijzen. De regisseur die met The Piano in 1993 als allereerste vrouw de Gouden Palm won werd dit jaar al vaak als voorbeeld genoemd door haar vrouwelijke collega-filmmakers. De 67-jarige Nieuw-Zeelandse won de Zilveren Leeuw voor beste regie voor The Power of the Dog, een grimmig historisch drama op een Amerikaanse ranch in Montana, waar een nare macho-cowboy met een verwrongen zelfbeeld (Benedict Cumberbatch) een schrikbewind uitoefent.

De prijs voor het beste script ging naar The Lost Daughter, het regiedebuut van de Amerikaanse actrice Maggie Gyllenhaal. In de bewerking van de roman van Elena Ferrante (De verborgen dochter) worstelt een vrouw alleen op vakantie in Griekenland met het feit dat ze ooit haar gezin in de steek heeft gelaten.

Penélope Cruz werd tot beste actrice verkozen, voor haar spel als een van de twee zwangere moeders in het melodrama Madres paralelas van Pedro Almodóvar. Beste acteur ging naar hoofdrolspeler John Arcilla uit het Filipijnse misdaaddrama On the Job: The Missing 8 van regisseur Erik Matti, waar een burgemeester annex misdaaddon de halve redactie van een dagblad laat liquideren.

Alberto Barbera, de artistiek directeur van het Venetiaanse festival, had er vooraf op gehoopt dat de zalen voller mochten dan de editie van vorig jaar, nu iedere bezoeker of gevaccineerd is of getest. Dat bleek niet het geval: nog steeds maar de helft van de stoelen. Desondanks werd het festival goed bezocht, door pers en publiek. Ook de sterren kwamen weer naar buiten op het festival, dat in stijl afsloot. Vrijdagavond ging het herenigde koppel Ben Affleck en Jennifer Lopez ook nog over de rode loper, vanwege Afflecks aandeel als acteur en coscenarist in het nieuwe ridderspektakel The Last Duel van de 83-jarige veteraan Ridley Scott. Zijn film maakte geen deel uit van de competitie, die dit jaar 21 titels telde.

Gouden Leeuw: L’événement (Audrey Diwan)

Grote juryprijs/Zilveren leeuw: È stata la mano di Dio/The Hand of God (Paolo Sorrentino)

Zilveren Leeuw voor beste regie: The Power of the Dog (Jane Campion)

Beste script: The Lost Daughter (Maggie Gyllenhaal)

Beste actrice: Penélope Cruz (Madres paralelas)

Beste acteur: John Arcilla (On the Job: The Missing 8)

Speciale juryprijs: Il buco (Michelangelo Frammartino)

Beste jonge acteur/actrice: Filippo Scotti (È stata la mano di Dio)

Meer over