Goud gemist en de dvd (soms) ook

Heel veel boze lezerspost afgelopen week naar aanleiding van de gouden medailles voor Nicolien Sauerbreij en Ireen Wüst op de Olympische Spelen in Vancouver....

Bij Wüst ging het vooral over de vraag waarom deze gouden medaillewinnares niet ook op de voorpagina van de krant stond, zoals de mannen Kramer en Tuitert. Wüst moest het doen met een foto in het sportkatern. Mannenkrant, oordeelden veel lezers.

De werkelijkheid ziet er iets anders uit. Wüst haalde haar medaille om half twee in de nacht van zondag op maandag. Daar kon de redactie in de maandagkrant niets meer mee, want die krant lag toen al bij de drukker. Tuitert haalde zijn medaille een nacht eerder, dus voor hem was wel plaats in de maandagkrant. En omdat het om een heel bijzondere medaille ging, want niet de gedoodverfde winnaar Shani Davis pakte het goud, maar Mark Tuitert, kwam hij op de voorpagina.

Het is geen kwestie van mannenkeuzes, maar van tijdstippen van schaatsen en drukken. De zilveren Annette Gerritsen haalde enkele dagen eerder immers wel heel groot de voorpagina.

Bij Sauerbreij betrof de kritiek het ontbreken van enig bericht of foto in de zaterdagkrant nadat zij in de nacht van vrijdag op zaterdag (Nederlandse tijd) goud haalde in Vancouver. Lezers uit Gieten, Leerdam, Nijmegen, Roermond, Noord Brabant en zelfs Rotterdam klaagden over het gemis van Sauerbreij in hun zaterdagkrant. Hoe kan dat, was de vraag, gaat jullie sportredactie zo vroeg naar bed?

Nee, dat gaat ze niet. De sportredactie heeft zich tijdens de Spelen zowel in Vancouver als aan het bureau in Amsterdam, uit de naad gewerkt om maar zoveel mogelijk lezers van zo actueel mogelijke informatie te kunnen voorzien. De gouden medaille van Nicolien Sauerbreij is gemeld in 218 duizend van de 380 duizend gedrukte zaterdagkranten. Voor 162 duizend kranten kwam het nieuws echt te laat. De zaterdagkrant gaat in eerste versie om 22.00 uur op vrijdagavond naar de drukkerij. Daarna kan nog enkele uren nieuws worden doorgegeven en dat is in de bewuste nacht ook gebeurd.

Voor de ploegenachtervolging van de mannen, die om even over half twaalf Nederlandse tijd afliep, is de krant gewijzigd, net als voor Nicolien Sauerbreij.

Wie de krant nog in huis heeft, kan dat ook zien. Telkens als een pagina tijdens het drukproces wordt aangepast, wordt dat op de pagina aangegeven met een zwarte stip naast de datumregel.

Wie thuis de laatste editie van de krant heeft, en dus dichtbij de drukkerij in Amsterdam woont, kan aan pagina 23 van de krant van 27 februari zien dat die sportpagina in de nacht tweemaal is gewijzigd. Eerst om te melden dat er geen tweede goud kwam voor schaatser Sven Kramer (één stip) en vervolgens voor een verslag van de race van Nicolien Sauerbreij, met foto (tweede stip).

De laatst gemaakte voorpagina telde zelfs drie stippen. Die pagina is in de loop van de avond drie keer veranderd, vooral om het nieuws van Sauerbreij te kunnen melden, in de laatste versie zelfs met een foto gemaakt door een eigen fotograaf in Vancouver.

De chef van de nachtploeg zegt dat hij daar ook vanaf het begin van de avond rekening mee had gehouden, omdat hij wist dat zowel de ploegenachtervolging als de race van Sauerbreij laat op het programma stond. Het is zuur voor wie dat allemaal niet had, maar drukken en transporteren van kranten kost nu eenmaal tijd. Hoe verder een krant weg moet van de drukkerij in Amsterdam, hoe eerder het drukproces begint.

En dan was er nog een akkefietje met de gratis dvd Life die bij dezelfde zaterdagkrant geleverd moest worden. Dat is niet overal gelukt, getuige een aantal ontevreden reacties van lezers. De schijf zat bij het Magazine verpakt. Als dat om wat voor reden niet is bezorgd, kwam de dvd ook niet in de brievenbus. ‘Nu zit ik hier met een huilende dochter op de bank, wat gaat u daaraan doen’, vroeg een lezer. Voor zover ik heb begrepen, krijgt iedereen die heeft geklaagd, zo lang de voorraad strekt, alsnog een dvd toegestuurd. Ik heb alle e-mail van lezers naar de betrokken afdeling gezonden en die gaat er mee aan de slag.

Bij die dvd viel me nog wel iets anders op. Doorgaans regent het klachten – en opzeggingen – als reclamemateriaal is toegevoegd aan de krant. ‘Ik heb niet voor niets een sticker tegen ongewenst drukwerk, daar moet de Volkskrant zich ook aan houden’, is dan de redenering. Maar deze gratis dvd, die toch ook een reclame-uiting was, zij het van de eigen webwinkel, is daarentegen overal in dank aanvaard, ongeacht het neebriefje op de brievenbus.

Meer over