INTERVIEW

'Goede cover zet je aan het denken'

Jaap Biemans, art-director van Volkskrant Magazine, verzamelt covers. Zijn website trekt maandelijks 100duizend bezoekers. Uit 53 voorgeselecteerde covers mochten zij hun favoriet kiezen. Wat zijn de verschuivingen in de bladenwereld?

Nina Schuyffel
(1) - Een ontwerp van de Britse kunstenares Tracey Emin 'De stemmers zijn voor creativiteit gegaan', concludeert Biemans. 'Dit is iets heel anders dan wat je normaal in de schappen ziet.' Beeld Time Out Londen (UK)
(1) - Een ontwerp van de Britse kunstenares Tracey Emin 'De stemmers zijn voor creativiteit gegaan', concludeert Biemans. 'Dit is iets heel anders dan wat je normaal in de schappen ziet.'Beeld Time Out Londen (UK)

Elke dag krijgt Biemans van bladenmakers over de hele wereld tijdschriftomslagen toegestuurd. De beste publiceert hij op zijn blog, Coverjunkie.com. 'Een goede cover zet je aan het denken', zegt Biemans. 'Ik vind het interessant als je iets anders ziet dan je in eerste instantie denkt. Dat maakt het spannend.'

Zijn website trekt maandelijks 100 duizend bezoekers. In december konden tijdschriftliefhebbers stemmen op 53 door Biemans voorgeselecteerde covers. Time Out Londen kwam als winnaar uit de bus, met een ontwerp van de Britse kunstenares Tracey Emin.

Hieronder volgen plaatsen 2 tot en met 6

undefined

undefined

Waarom Fortune India hoog scoort, heeft volgens Biemans te maken met hun achterban. 'De redactie heeft lezers massaal opgeroepen te stemmen.' Beeld Fortune (India)
Waarom Fortune India hoog scoort, heeft volgens Biemans te maken met hun achterban. 'De redactie heeft lezers massaal opgeroepen te stemmen.'Beeld Fortune (India)
De derde plek is wederom voor Time Out Londen. Het is een intrigerend beeld, vindt Biemans, maar dat niet alleen: 'Seks doet het altijd goed. Vooral als het beeld gepaard gaat met humor.' Beeld Time Out London (VK)
De derde plek is wederom voor Time Out Londen. Het is een intrigerend beeld, vindt Biemans, maar dat niet alleen: 'Seks doet het altijd goed. Vooral als het beeld gepaard gaat met humor.'Beeld Time Out London (VK)
Uit de overige omslagen koos hij zijn eigen top-3, met Wired als favoriet. 'Dit gaat tegen alle gangbare coverwetten in. Je ziet geen concreet object of persoon, maar een sfeer. Precies de beeldtaal van filmmaker Christopher Nolan, waar deze editie over gaat.' Beeld Wired (VS)
Uit de overige omslagen koos hij zijn eigen top-3, met Wired als favoriet. 'Dit gaat tegen alle gangbare coverwetten in. Je ziet geen concreet object of persoon, maar een sfeer. Precies de beeldtaal van filmmaker Christopher Nolan, waar deze editie over gaat.'Beeld Wired (VS)
Heel anders is zijn nummer twee, de cover van New York Magazine. 'Dit ademt juist optimisme. Het is een gekke, gevaarlijke foto waar de sfeervolle typografie perfect bij past. ' Beeld York Magazine (VS)
Heel anders is zijn nummer twee, de cover van New York Magazine. 'Dit ademt juist optimisme. Het is een gekke, gevaarlijke foto waar de sfeervolle typografie perfect bij past. 'Beeld York Magazine (VS)
Aan de cover van New York Times Magazine valt meteen op dat die 90 graden is gedraaid, iets wat Biemans nog niet eerder zag. Interessanter nog vindt hij de combinatie tussen het beeld en het maatschappelijke onderwerp dat aan de orde wordt gesteld. 'Hoe verzin je een intrigerende cover over activisten die vrouwen de mogelijkheid willen bieden thuis abortus te plegen? Dat is hier heel knap gedaan.' Beeld New York Times Magazine (VS)
Aan de cover van New York Times Magazine valt meteen op dat die 90 graden is gedraaid, iets wat Biemans nog niet eerder zag. Interessanter nog vindt hij de combinatie tussen het beeld en het maatschappelijke onderwerp dat aan de orde wordt gesteld. 'Hoe verzin je een intrigerende cover over activisten die vrouwen de mogelijkheid willen bieden thuis abortus te plegen? Dat is hier heel knap gedaan.'Beeld New York Times Magazine (VS)

De zes covers komen allemaal uit het buitenland. Wat betreft Nederlandse tijdschriften is er volgens Biemans nog een wereld te winnen. 'Bij een goede cover gaat het erom dat je binnen het DNA van het blad zo creatief mogelijk bent, iets wat de meeste bladen jammer genoeg niet nastreven. Het is allemaal hetzelfde: veel stockmateriaal en weinig creatieve uitspattingen.'

Cover credits

(1) - Time Out Londen (UK), 7 procent van de stemmen. Ontwerp: Tracey Emin, chef vormgeving: Adam Fulrath.

(2) - Fortune (India), 6 procent vande stemmen. Coverbeeld en ontwerp: Nilanjan Das.

(3) - Time Out London (VK), 5 procent van de stemmen. Art Director: Anthony Huggings, hoofdredacteur Caroline McGinn.

(4) - Wired (VS) met gast-redacteur Christopher Nolan. Hoofdredacteur: Scott Dadich. Art director: Billy Sorrentino. Chef vormgeving: Caleb Bennett. Chef foto: Patrick Witty.

(5) - York Magazine (VS). Foto: Humza Deas. Typografie: James Victore. Art director: Thomas Alberty.

(6) -New York Times Magazine (VS). Foto-illustratie door Johnny Miller. Chef vormgeving: Gail Bichler. Chef fotografie: Kathy Ryan. Ontwerpers: Raul Aguila, Ben Grandgenett en Jason Stefko

Meer over