nieuws

Glastonbury gaat opnieuw niet door, maar de liveregistratie is oogverblindend mooi

Op de eerste avond verstoorden technische problemen de livestream.

Coldplay op de Pyramid Stage tijdens Glastonbury - Live at Worthy Farm. Beeld Getty
Coldplay op de Pyramid Stage tijdens Glastonbury - Live at Worthy Farm.Beeld Getty

Voor het tweede achtereenvolgende jaar kon het Britse popfestival Glastonbury niet doorgaan. De weilanden in Somerset waar het festival, dat sinds 1970 plaatsvindt, jaarlijks zo’n 200 duizend bezoekers trekt, blijven dit jaar groen en leeg. Maar de organisatie bedacht een aardig alternatief. Op hetzelfde terrein werd dagenlang een keur aan – zowel in populariteit als diversiteit – grote bands en artiesten gefilmd, waaruit een ruim zes uur durende film is gemonteerd. Die kon afgelopen weekend tegen betaling van 20 pond (23 euro) op diverse momenten worden gestreamd.

Glastonbury – Live at Worthy Farm is een sublieme alternatieve festivalregistratie geworden. Een lange zit, zeker, maar met heel veel afwisseling in muziek én beeld. Maar zonder problemen verliep de uitzending, die door ‘virtual event company’ Driift werd gefaciliteerd, bepaald niet.

De eerste en meest aangevraagde streammogelijkheid, zaterdagavond om acht uur Nederlandse tijd, leverde technisch zo veel problemen op dat duizenden kaartbezitters anderhalf uur vergeefs probeerden in te loggen. Er waren al drie optredens klaar toen het euvel was verholpen. Op sociale media maakte woede al snel plaats voor grappen als ‘Glastonbury was toch altijd het leukst als je zonder kaartje het hek over was geklommen’ en ‘net als altijd een uur lang vergeefs op je muis klikken om een kaartje te krijgen’.

Maar wie er zaterdagavond voor koos om naar het Eurovisie Songfestival te kijken, kon zondag zonder problemen vanaf acht uur tot tegen half drie ’s nachts de hele stream uitstekend volgen.

Het beeld was oogverblindend mooi en het geluid was om door een ringetje te halen. Om het livegevoel te vergroten volgden de optredens de klok. Wolf Alice had om zeven uur, op het fraaie hooggelegen Stone Circle podium (een soort mini-Stonehenge) het licht dat daarbij hoort, terwijl de enige Amerikaanse band, Haim het om zich heen steeds donkerder zag worden.

Toen het helemaal donker was, bleek hoofdact Coldplay vervolgens de eerste verrassing. Thuis voor het beeldscherm hadden we al even kippevel gekregen van Michael Kiwanuka, die begeleid door grote band en dameskoortje Hero zong. We hadden even meegestuiterd op de furieuze punkuitbarstingen van Joe Talbot, zanger van Idles, dat in een loods speelde. En we hadden vastgesteld dat de drie zusjes Haim een van de leukste Amerikaanse softrockbands van het moment vormen. Maar hoe weinig zo’n slap nieuw liedje van Coldplay als High Power ook met je doet, de manier waarop voorman Chris Martin vervolgens de hits The Scientist, Viva la Vida en Clocks richting een climax voerde, deed je pas echt beseffen wat we missen op de grote popfestivals.

Coldplay op de Pyramid Stage tijdens Glastonbury - Live at Worthy Farm. Beeld Getty
Coldplay op de Pyramid Stage tijdens Glastonbury - Live at Worthy Farm.Beeld Getty

Coldplay leverde van die jubelmomenten waarmee grote bands op grote festivals zelfs de grootste sceptici kunnen overtuigen.

Aan PJ Harvey vervolgens de moeilijke taak om wandelend in het donker de overgang naar Damon Albarn te verzorgen. Zij was, naast onder anderen Kate Tempest en Jarvis Cocker, een van de tussenacts die met gesproken woord de brug tussen de muziekacts moest slaan. En de overgang van de euforische meezingers naar de ingetogen set van Damon Albarn (met matje) werkte goed. Strijkers, toetsen en jazzy ondertonen gaven oud (twee liedjes van Blur) en nieuw werk van die laatste een nieuwe dimensie.

Mooi doorleefd was vervolgens de korte soulset van Jorja Smith, en onwennig maar prikkelend het debuutoptreden van The Smile, het nieuwe trio van Thom Yorke. Na vier uur livestream een raar moment voor louter nieuw materiaal, maar The Smile klonk lucide en richtte zich meer op elektrische gitaren dan we de laatste jaren van Yorke gewend zijn.

Maar het echte spektakel kwam van Kano, die met een geweldige choreografie zijn bijtende grime-rapset visueel extra kracht gaf.

De nacht was vervolgens voor een warme house-disco-dj-set, verzorgd vanuit een soort foodtruck. DJ Honey Dijon liet met hulp van zangeres Róisín Murphy het groepje hippe dansers voor zich losgaan. Veel langer dan het half uur om de beoogde vijf uur livestream te halen. Zoals dat gaat op een afterparty was het aan iedere kijker om zelf te bepalen hoelang door te gaan.

Honey Dijon draaide nog lekker een uurtje door en gaf toepasselijk Diana Ross het laatste woord met Someday We’ll Be Together.

Glastonbury - Live at Farm Worthy

22/5 en 23/5, livestream.

Glastonbury op de BBC

De BBC zal in het weekend van 25 tot 27 juni een ingekorte versie van de ruim zes uur durende livestream Glastonbury – Live at Worthy Farm uitzenden, zo meldde de omroep maandagmorgen. Ook komt er in dat weekend een ‘making of’-documentaire van een uur, over het maken van de stream, gepresenteerd door Jo Whiley. De BBC doet sinds 1997 ieder jaar uitgebreid verslag op de televisie en plant de nieuwe uitzendingen in tijdens het weekend dat het festival eigenlijk zou plaatsvinden.