Klassiek

Gezien Hercules Segers is fijne muziek, maar helaas is er tussen tekst, muziek en beeld weinig samenhang ★★★☆☆

Dit lijkt zich te vertalen naar de zang van sopraan Charlotte Riedijk, die wat onzeker tussen de instrumenten ligt en de betekenislagen niet tot één narratief weet te smelten.

Rick van Veldhuizen
Het Doelenensemble met sopraan Charlotte Riedijk. Beeld Karen van Gilst
Het Doelenensemble met sopraan Charlotte Riedijk.Beeld Karen van Gilst

Na twee jaar uitstel beleefde donderdag in De Doelen in Rotterdam eindelijk Elmer Schönbergers liedcyclus Gezien Hercules Segers zijn livepremière. Zowaar spelen echte etsen van de 17de-eeuwse graficus een rol. Sopraan Charlotte Riedijk leidt elk deel in met een geconcentreerde beweging, waarbij ze de etsen voor een camera legt.

Schönberger is er naar eigen schrijven niet op uit de etsjes daadwerkelijk te verklanken, omdat hij zich ervan bewust is dat muziek en grafiek andere media zijn. Enkel op formeel niveau baseert hij zich op de verhoudingen van de etsen, en verwijst meermaals naar Segers’ tijdgenoot Sweelinck. Ook gebruikt hij teksten gebaseerd op Segers van Nicolas de Staël en Hans Faverey.

Het is fijne muziek, spaarzaam geïnstrumenteerd, met chromatische maar toch tonaal aandoende akkoorden geschoeid op Haagse leest. Helaas zijn tekst, muziek en beeld wat veel lagen van betekenis die slechts zijdelings samenhangen. Want als de muziek niet de prent beschrijft, en de tekst ook niet, wat gebeurt er dan met al die losse elementen? Ze schampen langs elkaar, maar vloeien niet samen tot één verhaal. Dit lijkt zich te vertalen naar de zang van sopraan Riedijk, die wat onzeker tussen de instrumenten ligt en de betekenislagen niet tot één narratief weet te smelten.

Het Doelenensemble, bij Schönberger onder leiding van Arie van Beek, speelde ook het door Schönberger gecureerde voorprogramma overtuigend: een wijdlopige mengeling die reikte van Bach tot Morton Feldman, waarbij gezegd moet worden dat Feldmans dromerig minimalistische stuk De Kooning met kop en schouder boven de andere geprogrammeerde werken uitstak.

Gezien Hercules Segers

Klassiek

★★★☆☆

Van Elmer Schönberger, door Charlotte Riedijk (sopraan), Doelenensemble.

17/02, De Doelen, Rotterdam.

Meer over