Theater

Gezelschap De Koe maakt van The Courage to Be Disliked een livestream waaraan je gekluisterd zit ★★★★☆

Natali Broods is fenomenaal als rijke vrouw die ‘gewone mensen’ observeert.

Natali Broods in The Courage to Be Disliked.  Beeld Koen Broos
Natali Broods in The Courage to Be Disliked.Beeld Koen Broos

Geld doet er niet toe. Tijd ook niet. ‘De afspraak is wanneer ik er ben’, zegt ze. Haar stem heeft vaak een licht geamuseerde ondertoon, rustig kijkt ze in de camera. Niets kan haar deren, ze weet het, ze is geprivilegieerd, een snob, geeft ze toe. Steenrijk.

Waarom is dit theatrale interview dusdanig boeiend dat je van meet af aan gekluisterd zit aan de livestream van het Vlaamse gezelschap De Koe, waarvan deze dame het middelpunt vormt?

Omdat je iemand zoals zij ergens ooit zag, misschien – net als Willem de Wolf, die de tekst schreef – en ze je fantasie prikkelde. Hoe is zo’n luxeleven? Hoe denkt zo iemand?

The Courage to Be Disliked zou eerst een monoloog zijn voor actrice Natali Broods, maar uiteindelijk – ook bij gebrek aan livepubliek – kozen de makers voor de ‘documentaire’ vorm van interview (door Peter Van den Eede, die tevens regisseert). Broods speelt fenomenaal. Oogopslag, glimlachjes: beleefd, vriendelijk, ongenaakbaar in haar zwarte coltrui. Vertellend hoe ze de dag doorbrengt met kijken naar ‘gewone’ mensen met sores en ellende, om dan nét op tijd weg te kijken en dit vervolgens tot in detail te bespreken met een vriendin. In die poëtisch geformuleerde, maar in de kern vaak wrede observaties, toont De Koe op intrigerende manier hoe dergelijk denken kan werken. Mooi is ook hoe beide spelers af en toe uit die rol stappen om in gefilmde onderonsjes inhoud en maakproces te bespreken; typisch De Koe, en een ingreep die het stuk fraai in evenwicht houdt.

The Courage to be Disliked

Theater

★★★★☆

Door De Koe. Tekst Willem de Wolf, spel Natali Broods, regie Peter Van den Eede.
3/4, livestream vanuit Kunstencentrum nona, Mechelen. Op 14/4 via Frascati, Amsterdam. Tournee.

Meer over