Gesmokkelde film Taxi wint Gouden Beer op filmfestival

Jafar Panahi mag Iran niet uit en geen films maken, toch won hij zaterdag de Gouden Beer voor zijn geestige én ernstige film Taxi.

Hana Saeidi, nichtje van regisseur Panahi met de voor hem in ontvangst genomen trofee. Beeld epa
Hana Saeidi, nichtje van regisseur Panahi met de voor hem in ontvangst genomen trofee.Beeld epa

Een huilend minderjarig meisje stond afgelopen zaterdag opeens op het podium van de Berlinale met de belangrijkste prijs in handen. Taxi, gemaakt door haar oom Jafar Panahi, werd uitgeroepen tot de beste film van het festival en won de Gouden Beer.

Het eigenwijze meisje uit Taxi nam de honneurs waar voor Panahi: hij mag sinds 2010 Iran niet meer uit en mag eigenlijk geen films maken. De Berlinale maakt zich al jaren sterk voor de regisseur, in 2011 werd zijn jurystoel symbolisch leeg gehouden.

Wie de keuze voor het Iran uitgesmokkelde Taxi afdoet als puur politiek, doet de film tekort. In de film vervoert Panahi als taxichauffeur de ene na de andere passagier. Het is een toegankelijke, geestige film die steeds ernstiger wordt. Panahi stelt vragen over de functie van wetten en regels en toont tegelijkertijd zijn liefde voor cinema. Kortom: een Beer zat erin.

Er was dit jaar weinig te mopperen over de keuze van de jury, hooguit dat er weinig te mopperen viel. Het was lastig kiezen, zei juryvoorzitter Darren Aronofsky, dus werden enkele categorieën gesplitst; favorieten waarover iedereen het eens was, kregen daardoor allemaal min of meer de juiste prijs.

El Club bijvoorbeeld, ook een politieke film die zo goed is dat níét bekronen een groter statement was geweest dan wel. De jury noemde Pablo Larraíns boze film over de straffeloosheid van de katholieke kerk een 'toekomstige filmklassieker' en beloonde hem met de Grote prijs van de Jury, 'de tweede prijs' van het festival. Relatiedrama 45 Years zag beide acteurs bekroond: Tom Courtenay en Charlotte Rampling.

De Roemeen Radu Jude (Aferim!) en de Poolse Malgorzata Szumowska (Body) moesten de Zilveren Beer voor beste regie delen; Patricio Guzman kreeg de prijs voor beste scenario voor zijn documentaire El Boton de Nacar. Het Guatemalteekse Ixcanul, gemaakt in een land zonder filmindustrie, kreeg de prijs voor nieuwe perspectieven. De Duitse film-uit-een-take Victoria kreeg de prijs voor het camerawerk, die gedeeld werd met het Russische Under The Electric Clouds.

De prijzen weerspiegelen mooi het festival van dit jaar: de sterke films kwamen uit Latijns-Amerika en het voormalige Oostblok, de gevestigde namen (Terrence Malick, Werner Herzog) stelden teleur. Ook festivaldirecteur Dieter Kosslick kan in zijn nopjes zijn. De jurykeuze toont precies wat de Berlinale ambieert te zijn: een politiek getint festival waar kleine kwaliteitsfilms een kans krijgen om te schitteren.

Hana Saeidi wordt emotioneel bij het in ontvangst nemen van de prijs van haar oom. Beeld afp
Hana Saeidi wordt emotioneel bij het in ontvangst nemen van de prijs van haar oom.Beeld afp

Nederlandse prijzen

Astrid Bussinks Giovanni en het waterballet won de prijs voor beste korte jeugdfilm. Zürich (Sacha Polak) werd bekroond door de overkoepeling van Europese Arthousebioscopen; Prins en Nena kreeg een speciale vermelding van de jury's in de jeugdprogramma's.

Meer over