‘Genoeg voorstellingen die laten zien dat cabaret niet dood is’

Recensent Nijeboer schreef een ‘cabaret-consumentengids’, maar de vraag is of het publiek zich wil laten leiden...

Van onze medewerker Patrick van den Hanenberg

Richard Groenendijk heeft in zijn cabaretloopbaan een aantal ferme tikken gekregen van recensent Alexander Nijeboer, die onlangs van de Volkskrant overstapte naar De Pers. Ook in die gratis krant, door Groenendijk omschreven als ‘de folder van de Kijkshop’, zal Nijeboer het cabaret blijven volgen. Voor volgend seizoen hoeft de cabaretier de recensent niet te vrezen, want hij is nu al op nummer 19 geplaatst op het lijstje van de 50 beste en meest belovende voorstellingen van seizoen 2007/2008. Terwijl Groenendijk nog geen letter heeft geschreven van zijn nieuwe programma Na de wedstrijd.

Gistermiddag werd in het Amsterdamse Comedy Theater De Cabaret & Comedy Gids 2007/2008 gepresenteerd. Nijeboer, die zich als recensent regelmatig flink kwaad maakt over de ‘rotzooi’ in het cabaret (Rob Kamphues, die door Nijeboer ‘een oplichter’ werd genoemd, kan erover meepraten), probeert in deze gids het kaf van het koren te scheiden en daarmee de cabaretbezoeker die de kunstpagina’s in de kranten overslaat, van dienst te zijn. Bij voldoende belangstelling verschijnt elk seizoen een nieuwe gids. Actuele aanvullingen zijn te lezen op de site decabaretgids.nl.

Javier Guzman voert de lijst aan met Delirium, door Nijeboer een ‘explosief mengsel van fictie en werkelijkheid’ genoemd. Guzman nam het eerste exemplaar van de gids in ontvangst en dankte daarbij iedereen die hem niet had laten vallen toen hij het moeilijk had.

Cabarethistoricus Frank Verhallen stond op het programma om met een prikkelende speech het huidige cabaret door te lichten. In verband met gezondheidsproblemen moest hij afzeggen.

Aan de hand van het gidsje krijgt men echter ook een aardig beeld van het cabaretaanbod van dit moment. Freek de Jonge (nummer 7 met De Toeschouwer) noemde het cabaret onlangs morsdood. Nijeboer noemt deze opmerking ‘eerder een armoedige poging om de aandacht op zichzelf te vestigen dan een inhoudelijke analyse van de stand van zaken in het cabaret’. Ofschoon theaterprogrammeurs, impresariaten en televisiezenders met grote regelmaat misbruik maken van de kritiekloosheid van de cabaretkijker, en pulp als kwaliteit verkopen, zijn er volgens Nijeboer elk seizoen meer dan genoeg voorstellingen die het tegendeel van het oordeel van Freek bewijzen.

In de toptien van Nijeboer staan onder anderen Jan Jaap van der Wal, Ashton Brothers, Kommil Foo en Sara Kroos. Van de vijftig geprezen voorstellingen moeten er overigens een aantal, zoals die van Richard Groenendijk, nog worden gemaakt.

Het idee van een cabaret-consumentengids is niet nieuw. Begin jaren tachtig heeft Han Peekel ook een voorkeurslijstje gepubliceerd. Na twee edities is de serie toen een stille dood gestorven. Theaterpubliek laat zich blijkbaar moeilijk dirigeren.

Meer over