InterviewDaniël Bouquet

Geluidsfilm Sound of Metal betovert ook met beeld

De Nederlander Daniël Bouquet (39) is de cameraman van het voor zes Oscars genomineerde drama Sound of Metal. De film, waarin het verlies van geluid centraal staat, omvat de kijker met de schoonheid van enkel het beeld.

Sound Of Metal Beeld
Sound Of Metal

‘Het is een geluidsfilm’, zegt cameraman Daniël Bouquet (39) over het voor zes Oscars genomineerde Sound of Metal. Dat klopt. Het door de Nederlander gedraaide Amerikaanse drama over een met wegvallend gehoor kampende metal-drummer Ruben (acteur Riz Ahmed) gáát over geluid. Hoe het ineens dof wordt, vervormt en afsterft, terwijl dat geluid het wezen vormt van Rubens identiteit, de ex-junkie die z’n schamele leventje met drumroffels van een ritme voorziet, tourend in een busje met z’n mede-bandlid en vriendin, als artiesten in de marge. Wat te doen als zoiets fundamenteels onder je bestaan plots wegvalt?

Maar Sound of Metal werkt ook visueel op het gemoed. Weer anders dan de snijdende en indringende soundtrack, is de steeds nabij Ruben verkerende camera even dienstbaar aan de film. En als het geluid stokt, echt ál het geluid, zodra Ruben z’n schelle en nieuwe gehoor-implantaten uitschakelt, is er die sensatie: hoe de drummer (en de kijker) de schoonheid van de wereld indrinkt met een zintuig minder. Omvat door beeld, énkel door beeld. En dat is dus het beeld van Bouquet.

‘Ja’, erkent hij, met een glimlach. ‘Ik heb wel het gevoel dat ik daar aan heb bijgedragen.’

Bouquet, geboren Haarlemmer, is geen man van de voorgrond, of grote woorden. Zijn aandeel in Sound of Metal was in Nederland een beetje onder de radar gebleven, voor het nominaties regende. ‘De film ging eerst langs wat festivals, is daarna ook nog iets aangepast in de montage – eigenlijk een stuk beter geworden, vind ik. Daarna was eerst niet duidelijk hoe hij zou worden uitgebracht, maar sinds hij te zien is op Amazon krijg ik ineens overal berichtjes vandaan.’

Bouquet zit in z’n met twee (vandaag afwezige) collega’s gedeelde atelier, in Amsterdam. Gistermiddag net teruggevlogen van een reclameklus in het uiterste noorden van Mexico. ‘Daar ligt een waanzinnig stukje duin, vlakbij de Trump-muur, dat je zo als een zwarte streep door het landschap ziet gaan.’

Daniel Bouquet  Beeld Annemarieke van Drimmelen
Daniel BouquetBeeld Annemarieke van Drimmelen

Het betrof een commercial voor een parfummerk, met een telg uit een beroemde acteursfamilie – namen mag de cameraman nog niet noemen. Er waren artsen op de set, die waakten over de virustesten. En speciale desinfectie-sluizen. ‘Een beetje maf, maar ik ben blij dat het zo kan.’

Hij meldde zich op z’n zeventiende met wat schilderwerk aan voor de Haagse Kunstacademie, om na zijn afstuderen aan de Filmacademie meteen door te stoten naar de Nederlandse filmtop, als director of photography van Nothing Personal. Het regiedebuut van de Pools-Nederlandse Urszula Antoniak werd bekroond op het festival van Locarno, en oogstte een reeks Gouden Kalveren, waaronder dat voor beste camera. De jaren erna draaide Bouquet meerdere in binnen- en buitenland opgemerkte films, zoals Engel van Doel (regie Tom Fassaert), Hemel (Sacha Polak) en Kauwboy (Boudewijn Koole), in een steeds weer variërende visuele stijl.

Sound Of Metal  Beeld
Sound Of Metal

‘Ik heb eigenlijk alleen maar debuten gedaan’, constateert Bouquet. Ook Darius Marder, de regisseur van Sound of Metal, is een nieuwkomer. Het is niet dat hij niet vaker met dezelfde regisseurs had willen werken, zegt hij met een verontschuldigend lachje. ‘Zo pakte het gewoon uit. Oké, ik heb óók vaak nee gezegd. Soms wil ik even pauzeren, van die speelfilms. Niet meteen door. Het zijn vaak verhalen met zware thema’s: echtscheiding, seksverslaving, zelfdoding. Dan is het aangenaam en bevrijdend om wat commercials te draaien.’

Het modemerk Hermès maakte al vaak gebruik van zijn diensten, ook draaide hij een videoclip Rihanna (Work, met rapper Drake). Bouquet leest nu wat nieuwe filmscripts, die hij opgestuurd kreeg via z’n Amerikaanse agent. Ergens in Los Angeles ligt ook nog het materiaal van de film Noa te verstoffen, waarvoor hij een maand op Tahiti verbleef. Met de Vlaamse regisseur Arnaud Uyttenhove en hoofdrolspeler Hopper Penn, de 27-jarige zoon van Sean en Robin Wright. ‘Ik heb een eerste montage gezien, vlak voor het virus uitbrak. Het gaat over een Gauguin-achtige man, die in de Tahitiaanse wereld van de Rae-rae terecht komt, de lokale transgender-gemeenschap.’ Hoe het nu met de film staat weet hij niet. ‘Het was wel een heel leuk project. We vlogen met een klein vliegtuigje naar het privé-eiland dat ooit van Marlon Brando was, daar hebben we ook nog gefilmd.’

Sound Of Metal Beeld
Sound Of Metal

Er loopt wel iets van een rode draad door z’n filmwerk, stelt Bouquet. ‘Al vanaf Nothing Personal ben ik op zoek naar een soort stille getuige: dat ik af en toe even een stil beeld toon. Gewoon even een stukje weg, of wat landschap. Ik ben fan van Armando en hoe die z’n ‘schuldig landschap’ schilderde: een plek waar ooit iets is gebeurd. Ik merk dat zulke shots heel goed kunnen werken, in films. Of tenminste in de films die ik maak.’

Hij overwoog nog even over te vliegen naar Los Angeles, om de Oscaruitreiking van dichtbij te beleven. ‘Maar ik heb hier eerst nog een klus. En dan zou ik vanwege de quarantainetijd alsnog vanuit mijn hotelkamer in Los Angeles moeten kijken.’

Hoe schat hij de zes kansen in? ‘Beste film wordt Nomadland, lijkt me. Riz Ahmed (beste acteur, red.) en Paul Raci (beste mannelijke bijrol) maken wel wat kans. Beste montage en beste script – het kan. Geluid gaan we écht winnen, denk ik. Twee bekroningen, daar gok ik op.’

Oscarcampagne

Betaalzender Amazon Prime, waar het zesvoudig genomineerde Sound of Metal te zien is, kocht niet enkel de film, maar spendeerde ook miljoenen aan de Oscarcampagne. ‘Ik had daar nooit zo’n idee van’, zegt de Nederlandse cameraman Daniël Bouquet. ‘Maar er gaat uiteindelijk meer geld in die campagne zitten dan het kostte om de film te maken. Een soort presidentiële promotietour werd het, voor de regisseur en de acteurs.’

Meer over