boeken

Geen fatale vrouwen of duistere killers, maar kleurrijke collages op de thrillerklassiekers van Chester Himes

Chester Himes: The Real Cool Killers. Penguin, 2021. Omslagillustratie Romare Bearden: ‘The Block’, 1971.
 Beeld Penguin
Chester Himes: The Real Cool Killers. Penguin, 2021. Omslagillustratie Romare Bearden: ‘The Block’, 1971.Beeld Penguin

Kleurige collages voor keiharde thrillers.

Grave Digger Jones en Coffin Ed, zo heet het hardhandige politiekoppel in de thrillers van Chester Himes (1909-1984), een Amerikaanse schrijver die de misdaad uit de eerste hand kende – hij zat als twintiger acht jaar vast na een roofoverval – en naam maakte met snoeiharde verhalen over criminelen in Harlem, met personages die Sugartit, Sheik of Hosea Exodus Clay heten.

H.J. Oolbekkink, zelf een gerespecteerd thrillerschrijver, vertaalde in de jaren zestig een reeks Himes-titels voor uitgeverij Born. Wijselijk liet Oolbekkink de namen van de beide hoofdrolspelers onvertaald, al kon hij niet voorkomen dat een titel als Cotton Comes to Harlem in Katoen komt naar Harlem veranderde.

Chester Himes: Cotton Comes to Harlem. Penguin 1974. Omslag Paul May, foto John Claridge.
 Beeld Penguin
Chester Himes: Cotton Comes to Harlem. Penguin 1974. Omslag Paul May, foto John Claridge.Beeld Penguin

Himes is hier in vergetelheid geraakt, maar in de Angelsaksische wereld geldt hij onverminderd als de erfgenaam van hard-boiled meesters als Dashiell Hammett en Raymond Chandler, met een geheel eigen soort galgenhumor.

Penguin presenteert vijf heruitgaven van Himes-klassiekers, die breken met de gebruikelijke thrillerverpakking. Geen fatale vrouwen of duistere killers op het omslag, maar kleurrijke collages van de Afro-Amerikaanse kunstenaar Romare Bearden (1911-1988), die goed passen bij Himes’ grotestadsproza.

Chester Himes: Cotton Comes to Harlem. Penguin, 2021. Omslagillustratie Romare Bearden. Beeld Romare Bearden
Chester Himes: Cotton Comes to Harlem. Penguin, 2021. Omslagillustratie Romare Bearden.Beeld Romare Bearden

Himes schreef zijn Harlem-reeks in Frankrijk, waar hij sinds 1953 woonde. Het schitterende The Real Cool Killers, over een criminele, marihuana blowende jeugdbende die zich voordoet als vrome moslims, verscheen in 1958 eerst in Frankrijk als Il pleut des coups durs (waarin de helden Fossoyeur Jones en Ed Cercueil heten). De eerste Engelstalige versie volgde een jaar later, met een klassiek pulpomslag van de Pools-Amerikaanse illustrator George Ziel.

Chester Himes: Real Cool Killers. Avon, 1959. Omslagillustratie George Ziel. Beeld Avon
Chester Himes: Real Cool Killers. Avon, 1959. Omslagillustratie George Ziel.Beeld Avon

Voor de heruitgave gebruikte Penguin een detail uit Romare Beardens collage The Block uit 1971, geïnspireerd door de wijk in Harlem waar Bearden zijn atelier had.

Billie Holiday: The Original Recordings. Columbia, 1973. Albumcover Romare Bearden. Beeld Romare Bearden
Billie Holiday: The Original Recordings. Columbia, 1973. Albumcover Romare Bearden.Beeld Romare Bearden

Mocht het beeld u bekend voorkomen, dan bent u waarschijnlijk een jazzliefhebber. Bearden verscheen op een lp van Billie Holiday en ook de gebroeders Marsalis zetten zijn werk op hun albumcovers. Saxofonist Branford op Romare Bearden Revealed (2003), trompettist Wynton op het met een Grammy bekroonde J Mood (1986), waarvoor de collagekunstenaar het door Marsalis voorgelegde schetsontwerp negeerde en iets onvergelijkbaar beters maakte.

Wynton Marsalis: J Mood. Columbia, 1986. Albumcover Romare Bearden.  Beeld Romare Bearden
Wynton Marsalis: J Mood. Columbia, 1986. Albumcover Romare Bearden.Beeld Romare Bearden

Chester Himes: The Real Cool Killers

Omslag Romare Bearden. Penguin; ca. € 15.

Meer over