Geen bloemetjesbehang, wel koeienhuid

De huiskamer van de toekomst is gevuld met nostalgie en natuur, denkt stijlgoeroe Li Edelkoort. Haar statige hangklok blijkt wel een glanzende fotoprint....

Met een droge tik slaat de hangklok. Achter het raam staat een koe in de wei. In de verte ronkt een tractor. Een tafereel om nostalgisch van te worden. Toch is dit onze toekomst. Althans in de ogen van Li Edelkoort. Want nostalgie, aldus de bekende trendwatcher en stijlgoeroe, zal de komende jaren een bepalende factor worden in het interieur.

Het Kunstpaviljoen in in Nieuw Roden, een prachtig gebouw gelegen in de ongerepte Groningse weilanden, nodigde Edelkoort uit om drie stijlkamers van de toekomst in te richten. Een passende locatie, zo moet Edelkoort hebben gedacht. Want naast het verleden zal ook natuur volgens haar de komende tien jaar een steeds grotere rol spelen in huis.

Nostalgie en natuur – het zijn geen schokkend nieuwe inzichten waar Edelkoort mee komt. Al is haar nostalgie geen gemakzuchtig stijlmiddel, maar een symbiose van jong en oud, van vooruitgang en contemplatie. De hangklok die zo statig slaat is feitelijk niets meer dan een kunststof plaat met glanzende fotoprint van zo’n klok, waarop twee barokke wijzers zijn geplakt – een ontwerp van de Israëlische Itay Noy.

Terug naar de natuur betekent evenmin dat bloemetjesbehang een come back zal beleven. Wel voorspelt Edelkoort een hang naar natuurlijke materialen en organische vormen. Bijvoorbeeld een stoel gemaakt van één stuk koeienhuid (Cow chair van Niels van Eyk) of een betonnen radiotor in de vorm van een klimop (Heatwave van Joris Laarman).

Verwacht ook geen stijlkamers vol high tech snufjes. Zulke zielloze massaproducten, zo weet Edelkoort, hebben nou juist hun beste tijd gehad. De toekomst is aan unieke producten die we zelf hebben uitgezocht en verzameld. Vandaar ook dat Edelkoorts stijlkamers de naam Museum Huis meekregen.

Het huis wordt museum en de bewoner de curator – deze gedachte is het thema van de derde stijlkamer. Hier verzamelde Edelkoort diverse producten waarvan de functie ondergeschikt is aan de zeggingskracht van het ontwerp. Oftewel: design dat dient als ‘spiegel van de ziel’. Dat maakt deze stijlkamer eigenlijk de meest interessante van de drie: want wat zijn dan de producten die het predikaat ‘Goedgekeurd door ‘s lands bekendste trendwatcher’ meekrijgen?

Met de doordachte ontwerpen met krachtige vormen van Jurgen Bey (een stoel die zich vult met huisstof) en Frank Gehry (een papieren lamp die oogt als een wolk) laat Edelkoort in elk geval zien dat ze smaak heeft. Of ze ook nog gelijk krijgt met haar voorspellingen, dat zullen we pas over tien jaar weten.

Meer over