Review

Games: het betere virtuele leentjebuur

Een computerspel optuigen met een naam die haaks staat op de inhoud - dat getuigt van lef. De makers van Singularity komen er mee weg.

Het communisme heeft in het spel Singularity meer kapotgemaakt dan ons lief is. Beeld
Het communisme heeft in het spel Singularity meer kapotgemaakt dan ons lief is.


Singularity is namelijk Engels voor 'bijzonderheid'. Zo bijzonder is de opzet van de game namelijk absoluut niet. Het is moeilijker om aan te geven bij welke games Singularity niet leentjebuur heeft gespeeld dan alle 'citaten' netjes opsommen.

Er zitten snippers Bioshock in, vleugjes S.T.A.L.K.E.R en een paar flinke scheuten uit een andere klassieker, Half-Life, gelardeerd met spikkeltjes F.E.A.R (met name de mogelijkheid om de tijd te bevriezen).

Zelfs de setting is niet nieuw: als speler dwaal je rond in een Russisch onderzoekscentrum waar in de jaren vijftig experimenten een tikkeltje uit de hand zijn gelopen. Daarom wordt je er anno 2010 op elke straathoek belaagd door gemuteerde wezens, de een nog akeliger en lelijker dan de ander.

Die moeten met een gericht schot worden uitgeschakeld. Er vloeit heel wat bloed, of een mutantensmurrie die daarvoor moet doorgaan.

De enorme herkenbaarheid zou gamers een kater kunnen bezorgen, maar ontwikkelaar Raven heeft gejat van de besten en er een prachtspel van gemaakt - knap uitgevoerd en zo vol sfeer dat je er dikke plakken van kunt snijden.

Niets beter geschikt voor games dan de Transformers, de robots uit de gelijknamige tekenfilm- en stripserie. De robots die zich kunnen transformeren tot een auto, wapen of ander 'alledaags' object zijn ook nog eens afkomstig van een andere planeet. Er zijn twee fracties - Autobots (goed) en Decepticons (boosaardig) - die elkaar in de haren vliegen, bij voorkeur op andere planeten die veel weg hebben van aarde.

Ondanks al die extreem gamefähige elementen wilden de Transformers als computerspel maar niet van de grond komen. Tot het jongste avontuur, War for Cybertron. Een speler kan in de metalen huid van de hoofdrolspelers kruipen (voor de fans: de verraderlijke Starscream of de wellicht nog grotere snoodaard Megatron) en tekeer gaan op de planeet Cybertron.

Met de aankleding van de game is niks mis, het is de besturing die hier en daar steken laat vallen. Deze Transformer is een in elk geval een verplicht nummer voor de fans - als ze nog niet een te grote metaalmoeheid vertonen.

De toestand in Pacific City, het decor voor het spel Crackdown 2, is niet veel beter dan die op Cybertron of Katorga, het mutantenbroeinest in Singularity. Ook hier maken gemuteerde wezens, de Freaks, de dienst uit.

Aangezien de gewone politie het onderspit al lang heeft gedolven, heeft het stadsbestuur de hulp ingeroepen van een particuliere veiligheidsorganisatie die over bionische commando's beschikt. De Agency bindt ook de strijd aan met een groepering die de Cell heet, gevormd door ontevreden burgers.

Crackdown 2 heeft geen vastomlijnd verhaal: de speler kan vrij rondschuimen in Pacific City. Zijn voornaamste taak is het verkrijgen van vijf speciale vaardigheden waarmee het makkelijker Freaks en Cell-maten vangen is. De agenten moeten ook een speciaal soort bommen leggen, die hun energie van de zon krijgen, en werken als een soort neutronenbom. De stadsmuren blijven overeind, de Freaks leggen het loodje.

De nieuwe Crackdown borduurt voort op de eerste game, die in 2007 overwegend lovende recensies kreeg. Crackdown 2 is niet zó goed, ook al kun je het spel nu online met vier gamers tegelijk spelen in plaats van slechts twee. De nieuwe game bevat wel enkele hilarische trouvailles. De prijs voor wapen van de maand gaat naar de magnetische granaat, die je kunt inzetten om auto's of andere objecten aan elkaar te laten kleven - soms met de meest bizarre uitkomsten.

Geen van de drie titels in deze derde aflevering van de Grote Games Herfst Inhaal Week (waarin we de zomerse games bekijken die waren blijven liggen) heeft een verhaal. Wie zonder kan, kan lekker crimefighten tot hij een ons weegt.

----------------------------------------------------------------------------------------
Singularity is uitgebracht voor de Playstation 3, Xbox 360 en Windows en geschikt voor 18 jaar en ouder. Transformer: War for Cybertron is ook voor PS3, 360 en pc's verschenen, maar mag vanaf 12 jaar worden gespeeld. Crackdown 2 is er alleen voor de Xbox 360 en alleen voor 18 jaar en ouder.
----------------------------------------------------------------------------------------

null Beeld
null Beeld
Crimefighten a la crème in Crackdown 2. Beeld
Crimefighten a la crème in Crackdown 2.
Als blikken doden konden - Transformers onder elkaar in War for Cybertron. Beeld
Als blikken doden konden - Transformers onder elkaar in War for Cybertron.
Meer over