Review

Games: en nog eentje uit de Tolkien-automaat

Krijgers met toverzwaarden en toverspreuken? Is al vaker vertoond. Middeleeuws aandoende landschappen en decors? Gaap. Schaars geklede levende legende die zichzelf in een vuurspuwende fakkel kan veranderen? O.K., daar heeft Dungeon Siege III iets te pakken.

null Beeld

In een genre waarin je wordt doodgegooid met vrijwel identieke games moet een 'dungeon crawler' met iets origineels voor de dag komen. Dungeon Siege III, een computerspel van de Japanse rollenspelspecialist Square Enix (denk aan Final Fantasy), wijkt op enkele punten af van de conventionele 'kerkerkruiper', een spellengenre dat bijna veertig jaar geleden werd bedacht, eerst op papier, toen als bordspel en nu als computerspel.

De elementen die Dungeon Siege laten afwijken van andere titels in een afgekloven genre redden het spel - maar ook maar nét.

In een 'kerkerkruiper' worstelen de hoofdpersonages zich door een donker en duister labyrint, waar ze belaagd worden door tegenstanders in allerlei soorten en maten. Zwaarden, knotsen of slagbijlen zijn veel voorkomende wapens, die het middeleeuwse karakter van de spellen versterken, maar ook musketten en magische krachten komen voor - zoals Dungeon Siege III laat zien.

Kerkerkruipers komen vaak in de vorm van een rollenspel. In Dungeon Siege III speel je een van de vier Legionairs, het restant van een elite-eenheid die ooit het koninkrijk Ehb in pais en vree hield. Dat roemrijke verleden is vergeten. Het viertal wordt opgejaagd door de aanhang van Jeyne Kassynder, die het uitgedunde legioen verantwoordelijk houdt voor de dood van haar vader, de koning van Ehb.

Zoals een goed rollenspel beaamt, heeft elke krijger in Dungeon Siege III zijn eigen specifieke wapens en unieke eigenschappen. Zo slaat Anjali met een lange staf vijanden van zich af, maar beschikt over een ingebouwd massavernietigingswapen: daarmee transformeert ze in een toorts en schiet vuurballen af. Handig, want de tegenstander rukt meestal op in horden.

Voor het verhaal doet het er weinig toe welk personage een speler kiest, het is de manier van vechten die verschilt. De andere figuren trekken op den duur met de protagonist op, of beter, kunnen ze zich laten besturen door een vriend op de bank of tot vier vrienden online. Dungeon Siege III komt met meer spelers het best tot zijn recht.

De decors ogen prachtig, tot je er met je neus bovenop gaat staan - dan lijken wouden of steden wel gemaakt met de technologie van zeker vijf jaar geleden. Alle personages die de Legionairs ontmoeten bewegen als mechanische poppen met nagenoeg geen enkele gezichtsuitdrukking. Conversaties vinden plaats via een keuzemenu, met steeds vier opties, zodat een speler zelf kan bepalen hoe geïnteresseerd hij is in de wederwaardigheden van alle bijrollen.

De bediening van Dungeon Siege III is eenvoudig gehouden. In dat opzicht kan de game prima dienen als een introductie tot het genre kerkerkruipers en rollenspellen. Een introductie ook tot betere titels, zoals The Elders Scrolls: Oblivion, Dragon Age en Mass Effect. Die laatste game heeft ook nog eens als voordeel dat-ie zich afspeelt in de verre toekomst, en dus niet meteen beelden oproept van Gollem, Gandalf en Galadriel. Gaap.

Dungeon Siege III (Obsidian Entertainment / Square Enix)
Uitgebracht voor PlayStation 3, Xbox 360, Windows
Geschikt bevonden voor 16 jaar en ouder (PEGI)

null Beeld
null Beeld
null Beeld
Mechanische griezels krijgen de volle laag in Dungeon Siege III. Beeld
Mechanische griezels krijgen de volle laag in Dungeon Siege III.
null Beeld
Meer over